Brev:
Ond cirkel eller bare søvnproblemer
5. september 2012
Alder:
2 år, 5 mdr.
Ond cirkel eller bare søvnproblemer
Hej Helen
Herhjemme og i vuggestuen kæmper vi stadig med at få vores datter til at sove.
Om jeg så vækker hende kl 7 og hun først er faldet i søvn kl. 22, ligger hun sig ikke ned og sover middagslur frivilligt.
Herhjemme står jeg og nusser hende en times tid til hun tilsidst overgiver sig, men det gør de jo ikke i vuggestuen.
Hun kan godt holde sig vågen til om aften, men nogle gange er hun bare så træt at alt kammer over for hende og jeg/pædagogerne syntes stadig hun har brug for det afbræk.
Jeg tænker lidt om vi kommet ind i en ond cirkel fordi hun jo faktisk hele sit liv har hørt på, at hun ikke vil sove og alle altid spørger ind til det. Med det resultat i at hun "er blevet lært at hun ikke vil sove".
Jeg syntes nemlig hun er begyndt at virke skræmt ved at skulle sove, når hun fornemmer det tid... så begynder hun, at små klynke/græde og sige ikke sove, ikke sove... eller hvis man snakker om det, at sove, så siger hun det også, ikke sove ikke sove. Og tit ud i den blå luft, ikke sove ikke sove...
Det som om det fylder utrolig meget i hende at hun ikke vil ind og sove både middag og aften og hun kan slet ikke falde til ro uden jeg holder hånd. (hun er så også blevet bange for mørke, så har fået en natlampe).
Vi har haft samme ritual siden hun var 1 år, med at læse bog og synge og så holde hånd til hun sover, hvilket godt kan tage en time.
Jeg tænker om vi skal finde på noget nyt og spændende så vi får brudt vanen, eller er det ikke det der er problemet.
Havde tænkt om hun skulle ha ny fin juniorseng ind på hendes værelse, få læst en bog og høre noget god fald i søvn musik i mens jeg sad på senge kanten. (nu sover hun i vores seng).
Har prøvet din strygetøj metode, så hun ikke er så afhængig af mig, men hun bliver helt ulykkelig hvis jeg forlader hende.
Hvad tænker du....
Er der noget vi kan gøre...
Knuss