Svar: Dårlig nattesøvn
5. september 2012
Alder:
9 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev :)
Du skriver at "det betyder uendelig meget at dine børn føler sig trygge og det er du bange for at hun ikke gør ..." Jeg er slet ikke i tvivl om at din datter er tryg og har det rigtig godt. Du lyder til at være rigtig meget om hende, give hende den nærhed, omsorg, - og tryghed - som hun har brug for.
Hun gennemgår dog en meget stor udvikling i øjeblikket og det påvirker hende naturligt. Hun er, som du skriver, rigtig godt igang med separationsfasen og har derfor ekstra meget brug for at mærke dig, vide at du er der og samtidig med dette så skal hun vænne sig til at være i dagpleje og være adskilt fra dig i løbet af dagen. Naturligvis kan øreproblemer osv. også spille ind - der er ikke kun en ting som gør sig gældende, det er ofte en blandning af flere faktorer.
Du fortæller at du er glad for at amme og at I begge trives med amningen. Du fortæller også at du om natten forsøger at berolige med håndspålæggelse, beroligende ord og at du har din datter liggende tæt op af dig - det virker dog ikke, ofte er hun rigtigt ked af det, sparker og virker næsten til at skubbe dig væk ... Ammer du hende om natten? Eller - hvor meget ammer du hende?
Du må gerne amme hende 3 gange i døgnet og så stille og roligt gå ned til at amme to gange dagligt. De tre amninger vil ofte ligge inden middagslur, aften og sen aften. Og da hun normalt ikke er hjemme i dagtiden, ville det være rigtig fint at du allerede nu forsøger at nøjes med to amninger, som så kan ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen.
Hvis din datter kan nøjes med dette, så behøver du ikke stoppe med at amme. Men hvis du ammer mere end dette og generelt bruger brystet for at få hende til ro, hjælpe hende videre i søvnen, trøster med brystet osv. så vil det være en rigtig god idé at arbejde på at komme væk fra amningen - og ja, nogle gange kan det være nødvendigt at stoppe amning. Jeg synes dog det vil være lidt synd, når I nu begge nyder det og hun må som sagt gerne ammes to gange i døgnet.
Jeg tænker at I hos jer måske skal prøve at tage det i etaper, hvor jeres datter først skal lære at sove på afstand af dig. Altså ikke længere ligge helt klinet op til dig, men gerne med ½-1 meters afstand. I kan f.eks. prøve at koble hendes tremmeseng til din seng, fjerne tremmerne fra den ene side og på den måde lære hende at være i egen seng, imens du stadig kan ligge i din seng og berolige hende med dine hænder. Men uden at hun har dig helt tæt på.
Det kunne også være en mulighed at far sover sammen med hende i 3 nætter, hvor du sover i et andet rum. Så hun ammes aften og sen aften - men derefter sover hun og far sammen. Far kan give hende samme nærhed og fysiske kontakt som mor, men han dufter ikke af mælk og frustrerer derfor ikke på samme måde. Og når jeg siger 3 nætter, så er det fordi jeg erfaringsmæssigt ved at forældre efter 3 nætter oplever en ændring ... :)
Og ja, det er naturligvis også en mulighed at far prøver med en flaske og at I overgår til flaske i stedet for amning. Man kan sige at med den alder hun har, så er det ikke nødvendigt, da hun både kan ammes og også kan drikke sødmælk af kop og flasken skal også trappes ud i 1 års alderen ... modsat, hvis det er det, der gør at hele familien kan sove bedre, så er det naturligvis også en god prioritering og hun kan så få flaske i 3-4 måneder, før den skal væk.
Det er ikke nogen god idé at erstatte med flasken, hvis den bliver brugt som erstatning for brystet på en måde, hvor den så giver en ny afhængighed, for så er I jo lige vidt. Og hos jer lyder det som om at du skal prøve at vurdere om det er brystet din datter er afhængig af eller om det er det at være i favn. Hun har naturligt brug for at få trygheden og brug for at mærke dig, men det er vigtigt at hun også kan falde i søvn uden at have brystet i munden eller uden at du skal vugge hende i armene. Det er nødvendigt for at hun kan komme videre i søvnen om natten, når hun har sine små opvågninger.
Vi vågner alle sammen 10, 15, op til 20 gange når vi sover. Vi vender os om, skifter side, trækker dynen op, sparker dynen lidt af, retter på puden, putter os ind til vores partner osv. Ofte mærker vi slet ikke at vi vågner og gør disse ting, det sker imens vi sover. Små børn har også sådanne opvågninger og hvis barnet har lært at falde i søvn i mors eller fars favn og med tæt fysisk kontakt, så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn igen uden at have det. Hun vil søge det indtil det kommer igen.
Jeg plejer at sammenligne det med at du som voksen falder i søvn ved siden af din mand og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op og sad og læse avisen eller lignende.
Hvis du putter dig med din datter, kægger dig med hende og ammer hende i søvn, så lærer du hende at det er sådan det skal være for at sove godt. Når hun så efter ½ times tid vågner op fordi han skifter søvnstadie, så bliver hun naturligt urolig, når hun oplever at du ikke er der, at du pludselig er forsvundet. Derfor er det vigtigt at hun lærer at sove uden brystet i munden og uden at være i din favn.
Det betyder ikke at hun skal græde sig i søvn, hun skal jo stadig ammes inden luren og brystet skal gøre hende rolig og mælken har hun behov for, men du skal putte hende i seng lige der hvor hun registrerer hvor hun falder i søvn og stadig er træt nok til at sove videre ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske