Svar: Min søn blev født med en bule i hovedet, er det normalt og retter det sig?
12. juli 2003
Alder:
1 mdr.
Kære bekymrede mor
Ud fra din beskrivelse lyder det som om din søn har det man kalder for et Kefalhæmatom/Cephalhæmatom, som er en blødning der ligger mellem huden og kraniet. Det forekommer især hvis barnet "står forkert" eller man har en kompliceret fødsel med instrumentel forløsning.
Ofte vil hæmatomet tiltage i det første 1-2 levedøgn og en del børn vil have gulsot i de første dage efter fødslen, pga den øgede mængde af røde blodlegemer, men et kefalhæmatom er ganske ufarligt.
Det forsvinder af sig selv i løbet af nogle måneder og der er ingen indikation for behandling.
Håber du blev beroliget af mit svar.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske