Brev:
Putterutine
4. september 2012
Alder:
12 mdr.
Putterutine
Hej igen
Jeg havde så et andet spørgsmål, men tænkte, at det var bedre at stille det for sig - Oh, well.
Det er vores datter på 12 måneder som rejser sig op, og rejser sig op, og rejser sig op når hun skal i seng. Hun har ikke mestret at sætte eller lægge sig ned endnu, så det er kilde til frustration hos samtlige familiemedlemmer. Især når hun står op om natten, åbenbart i søvn, og så begynder at skrige hysterisk, så man skulle tro taget var ved at falde ind.
Min datter kravler, kan komme frit frem og tilbage fra siddestilling til kravlestilling, samt trække sig op og gå langs møbler - men ikke stå eller gå frit eller sætte sig ned. Hun øver sig i at samle ting op - tabe dem - samle op - tabe - samle op - osv. Hun har simpelthen gang i det rent motorisk, også i søvn vælter hun rundt, og på puslebordet er der rent ud sagt samarbejdsvanskeligheder.
Forud for sengetid tilbydes hun godnatgrød (som hun enten spiser 1-2 skefuld af, eller næsten det hele, så vi bliver bare ved med at tilbyde...), får børstet tænder, vasket ansigt og hænder og skiftet ble, på med nattøjet (vi må vente til efter grøden, da hun smører sig ind i den). Så læser vi en godnathistorie, trækker for (hun hjælper gerne) og siger godnat til samtlige dele af hendes uro (suk...), og så kommer hun ned i seng med giraf og klud og får en flaske. Alt dette tager 20-30 minutter afhængig af hvor meget grød hun spiser.
Hvis hun er rigtig træt, drikker hun flasken færdig, lægger sig om på siden, og falder i søvn.
Hvis hun er alt andet end lige 100% træt, så går hun i gang med at slæbe sig op ad tremmerne. Også selv om hun næsten ikke kan holde hovedet op og vælter rundt som hun havde været til julefrokost. Når hun nu står op, enten går hun i gang med at øve sig med at tabe suttekluden og samle den op igen, ellers holder hun bare fast i tremmerne og brokker sig.
Lige meget om man bliver ved med at lægge hende ned, eller bare sætter sig på sengekanten og læser eller stirrer på loftet og venter på, at hun brokker sig, tager det evigheder. Hver gang hun bliver lagt ned popper hun op som en trold i en æske. Til sidst bliver hun så træt, at hun falder ned hver gang hun kommer op på alle fire, og så kan man godt ae hende i søvn.
Jeg kunne virkelig godt tænke mig, at vi kunne i det mindste bare gå til og fra når vi lægger hende i seng, så hun kunne selv falde til ro og ved vi var i nærheden, uden at man skal stå over hende, men hun græder så snart man går væk fra tremmesengen. Det er klart at vi ikke bare kan gå, når hun ikke kan finde ud af at sætte sig ned, og vi er imod at hun skal græde sig i søvn. Desværre har der været nogle gange hvor hun er blevet så overtræt og frustreret at hun blev reelt hysterisk, og det eneste der hjalp var at vugge hende i søvn ligesom da hun var helt lille. Det kan ryggen bare ikke klare mere!
Er det rent motorik det drejer sig om, eller bliver hun klaustrofobisk i tremmesengen? Ville det hjælpe at fjerne den ene side af sengen eller ville hun bare kravle afsted? Kan hun lære at falde til ro selv i den alder hun har nu, eller skal vi bare bide tænderne sammen og holde det ud?
Hilsen