Brev:
At falde i søvn om aftenen
4. september 2012
Alder:
2 år, 5 mdr.
At falde i søvn om aftenen
Kære Helen
Jeg skriver til dig vedr. M., der stadig har problemer med at falde i søvn.
Familien er rent ud sagt ved at blive slidt op af at han først sover mellem 21 og 23 hver nat. Til gengæld er han så gået fra at sove 1 time midt på dagen i vuggestuen til næsten 2 timer... Og det kan jeg godt forstå, for han må jo være udmattet efter så kort en nattesøvn!
Derfor har vi være i dialog med vuggenstuen om at vække ham efter 45 minutter-1 time, der er normalt for ham. I weekenderne har vi selv vækket ham, hvis han sov for længe. Han er ret nem at vække om eftermiddagen, og næsten umulig at få liv i tidligt om morgen, nu har haf fået denne dårlige vane.
Da jeg selv er ret hængt op på arbejdet, er det min mand der har taget dialogen med vuggestuen. De har meldt ud (fra lederens side) at de af princip ikke vækker børn, og at det er det bedste for vores barn at blive vækket af den lange søvn, frem for af den korte. Lederen begrunder det udfra personlige erfaringer med eget barn.
Vi har så forsøgt, efter aftale med vuggestuen, at vi prøver at vække ham tidligere om morgenen. Udover at det er svært at vække ham, er det også ret belastende for vores familien at gribe det an på den måde. Vi er selv trætte om morgenen (vi kommer jo også sent i seng, når Malte gør) og han er meget svær at vække.
Vuggestuen siger at vi skal gøre det i 14 dage, før det virker. Efter en uge hvor vi har forsøget at efterleve deres princip må vi kaste håndklædet i ringen. Det virker ikke for os, og som mor til M må jeg konstatere at jeg helt basalt synes at vuggestuens "principper" er lidt underlige. Jeg har helt klart det indtryk, at det er mest humant for M at få en kort søvn om ved middagstid, sådan som vi har gjort hjemme. Nogengange har han endda sprunget luren over herhjemme. Og så er han helt klar på at sove kl. 19.
Nu mener vi imidlertid ikke at M kan undvære sin søvn om dagen. Det har jeg ikke set andre indikationer på.
Nu har vi så igen været i dialog med vuggestuens ledelse, der synes at han skal springe middagsluren over hver anden dag (det synes jeg er meget at lave regler i stedet for at tage situationen dag for dag)... alt dette for at undgå, at de skal vække ham.
Så er det mit spørgsmål lyder: vi er i en uvant situation hvor M har fået forvirret sin døgnrytme, vi beder vuggestuen om i en periode at vække ham fra middagslur, indtil situationen er normaliseret. Er det helt ude i hampen?? Eller er der vægtige argumenter for at vuggestuen skal fastholde principperne? Når leder blot henviser til eget barn, har jeg svær ved at set det faglige argument for dette.
Håber du kan give mig til input til vores kvaler ;o)
Kærlig Hilsen
Storbymor