Svar: Nattesjov og dagsrytme
4. september 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Tina og lille Sirius
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med Sirius lige nu. Han er rigtig godt igang med separationsfasen, hvilket betyder at han øver sig i at adskille sig fra dig. Han er sandsynligvis godt igang med at krybe, måske begyndt at kravle og prøver måske også at rejse sig ved tingene og på den måde øver han sig i at bevæge sig mere og mere ud i verden på egen hånd.
For at kunne gøre dette er han nødt til at føle sig fuldstændig tilknyttet. Man kan ikke adskille sig / separere sig, hvis ikke man er knyttet til. Og det betyder at han lige nu vil klynge sig ekstra til dig. Han har ekstra meget brug for at være på din arm, brug for at blive båret rundt, brug for at mærke dig fysisk. Han reagerer sandsynligvis meget på at du går ud i køkkenet og lader ham være alene tilbage i stuen, - han græder, når han ikke kan se dig. Og når han skal sove og overgive sig til søvnen har han tydeligt brug for både at mærke dig og se dig. Også om natten, vil han søge dig og have ekstra meget brug for tæt fysisk kontakt.
Han er stadig så lille at han ikke forstår hvor du er, når han ikke kan se dig. Han forstår ikke at du bare er i rummet ved siden af. Når han ikke kan se dig, så føler han sig forladt og alene. Han kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om du kommer igen om 5 minutter eller om 5 timer og derfor klynger han sig ekstra meget til dig lige nu.
Derfor er det vigtigt at du lige nu prioriterer at være hos ham, berolige ham, trøste, vise ham at du er der, når han skal sove, så han hele tiden føler sig fuldstændig tryg. Du må prøve at vurdere, om det virker bedst at du holder fast i at han puttes i egen seng på eget værelse og så vidt muligt sover videre der eller nogle gange kommer in til jer om natten - eller om det måske kunne være en idé at koble hans tremmseng til din seng. Du kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte de to senge sammen, naturligvis sikre dig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det kan give dig mulighed for stadig at putte ham i egen seng og holde fast i rutinen med at det er der han sover, samtidig med at du kan være lige ved siden af ham i din seng, berolige med hænder, kærtegn osv. som han lige nu har behov for.
Når han starter i dagpleje vil hans behov for fysisk kontakt og nærhed naturligt øges. Det at han oplever at være adskilt fra dig om dagen, vil naturligt påvirke ham og gøre at han har ekstra meget behov for at mærke dig om natten og når han generelt skal sove. Det er helt normalt.
Med hensyn til søvn om dagen, så er det helt normalt at børn netop i denne alder protesterer mod at skulle sove og de sover ofte kortere lure. Det er dog stadig en rigtig god idé at holde fast i at han bør sove to lure dagligt, han er for lille til umiddelbart at kunne nøjes med kun én lur. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før en længere middagslur vil være tilstrækkeligt.
Det er tænkeligt at han i forbindelse med start i dagpleje vil blive ekstra træt og derfor naturligt vise større behov for sin formiddagslur og den skal han derfor have lov til at have. Det vil derfor være en rigtig god idé at du lige nu forsøger at holde fast i at han skal puttes to gange dagligt. På den måde holde du også fast i en rytme, som vil fungere godt i dagplejen.
Du skriver at han ikke sover i barnevogn ude, fordi det er "et helevede" og at han ikke har gjort det siden 5 måneder .. Jeg tænker at med den alder han har lige nu vil det være oplagt at forsøge med barnevognen igen. Det vil være en rigtig god idé at du sætter ham i barnevognen, når det er ved at være sovetid og så lader ham sidde, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og netop få lov til at opleve, som han jo rigtigt gerne vil - og så først putte ham, når han derefter viser sig parat. Når han kommer i dagpleje vil de naturligt gå på ture, børnene vil være i barnevognen, når de triller i legestue osv. og det vil være godt at han er tryg ved på den måde at være i en barnevogn.
Så dit forslag til dagsplan nummer 1 vil være at foretrække .. :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske