Brev:
Nattesjov og dagsrytme
4. september 2012
Alder:
8 mdr.
Nattesjov og dagsrytme
Hej Helen.
Der er to problmer i det - nattesjov og dagsrytme.
Jeg håber du kan hjælpe mig, fordi jeg er ved at gå ud af mit gode skind – og det samme er min søn (fra 25. dec.).
For godt 14 dage siden begyndte Sirius at få mareridt om natten, altså sådan nogle ret voldsomme nogle. Han blev bund ulykkelig, og var næsten ikke til at trøste. Det eneste der hjalp, at tage ham med ned i vores seng, hvor han så sov resten af natten.
Nu er han så begyndt at vågne midt på natten, han vil ikke have flasken eller sove mere, også selvom han er meget træt. Om jeg bruger 1 time eller 5 min, så slår det aldrig fejl – når jeg tager ham med ned i vores seng, så sover han med det samme. Tror du det er blevet en vane?
Eller har han brug for trygheden? Han er nemlig meget omklamrende for tiden, ikke at det generer mig. Han graver sig ind i mit bryst, når han er træt, og vil næsten ikke give slip igen. Han græder hjerteskærende, og vil ikke slippe min hånd. Om aftenen, når jeg lægger ham i hans seng for at sove, så vil han gerne holde mig i hånden, og han falder også i søvn, men i det jeg tager min hånd væk, så vågner han. Jeg har prøvet at skifte hånden ud med en klud, men det virker ikke.
Han er også begyndt at være meget svær at lægge om dagen. Han vender rundt, kravler og rejser sig op. Der er slet ikke tvivl om, at han er træt, men han vil ikke sove, nok fordi han ikke kan finde ro. Jeg har brugt ”gå-til-og-fra-metoden” i 5 min. intervaller i et par dage nu, men det går slet ikke. Mon han ikke skal sove formiddagslur mere?
Jeg har nogle gange prøvet at skubbe formiddagsluren, faktisk går den helt ud, men er det ikke for tidligt, når han ikke er ældre? Hvis jeg gør det, så har jeg ikke problemer med at lægge ham. Er det så det jeg skal, selvom han ikke er så gammel?
Han skal starte i dagpleje om en lille uge, så hvor meget skal jeg gøre ud af det. Der skal han jo ind i en ny rytme. For rytme er det vi har haft i rigtig lang tid nu, men det er gået helt i kludder mudder de sidste 14 dage. Han sover ikke i barnevogn (ikke siden han var 5 mdr.), kun inde, fordi barnevognen er et helvede.
Vores dagsrytme er som følger:
06.00 står vi op (passer godt, da han skal være i dagplejen kl. 07.30, og jeg gerne vil spise morgenmad sammen med ham)
06.30 morgenmad
09.00 Formiddagsmad
09.30 Formiddagslur
11.00 står op
12.00 Frokost
13.00 Flaske og middagslur
14.30 Står op
15.00 Eftermiddagsmad
17.00 Aftensmad
18.30-19.00 Putteritual og flaske og sove (er faktisk relativ nem at putte til natten)
22.00 Flaske
(02.00 nogle gange flaske. Ellers nægter han, og vil i stedet holde fest)
Dagsrytme, når jeg skubber det hele en tand (springer formiddagsluren over):
06.30 morgenmad
10.00 Formiddagsmad
10.30 Formiddagslur
12.30 - 13.00 står op
13.15 Frokost
15.00 Eftermiddagsmad og flaske
17.00 Aftensmad
22.00 Flaske
Håber du kan hjælpe os :)
Hilsen Tina (og Sirius)