Svar: Udfordringer med søvn om dagen og faste sove- og spisetider
3. september 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og dine fine beskrivelse af alt hvad I har forsøgt :) Og dejligt at I også har købt min bog om børn og søvn - tak for det.
Der er sandsynligvis flere ting som spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer og så må du selv vælge til og fra, hvad du synes du kan bruge ...
Det første jeg tænker, når jeg læser dit brev er, at det med søvn har betydet meget for jer hele tiden. Du fortæller at I siden jeres dreng var 4 uger gammel har haft store udfordringer med søvnen, du fortæller at I siden han var ca. 2 måneder gammel har haft et fast ritual med sut, klud og musik og at det har været vigtigt for jer at have et ritual, som kan bruges både hjemme og ude og derudover både af mor og far. Jeg forstår det godt, jeg er helt med på, hvad det er du skriver - men jeg kan ikke lade være med at få fornemmelsen af at I har kæmpet så meget for det med søvnen, at det næsten er kommet til at fylde for meget ... hvordan kan det være?
Nogle gange så kommer ønsket om søvn til at fylde så meget, at det næsten bliver "krampagtigt" og måske er det I har brug for, at give det tid. For jeres dreng er bare en lille dreng, der naturligt stadig har brug for brystet, når han skal sove og naturligt stadig har brug for nærheden, det at føle sig omsluttet og blive vugget. Og nogle gange gør det, at man arbejder for hårdt på at "han skal kunne selv" for tidligt, at han får rigtigt svært ved at kunne ... Altså at det næsten kan give modsatte effekt af hvad I ønsker - at I har arbejdet så meget på at lære ham at falde i søvn uden jer, at han nu har sværere ved det, end han måske ville have haft, hvis I "bare" havde ladet ham få lov til at falde i søvn ved brystet ....
Men hvad så nu ... :) Jo et eller andet sted tænker jeg, at I skal prøve at legalisere at han falder i søvn med brystet og hvis I ikke vil dette, fordi far skal kunne putte på lige fod med mor, så kunne løsningen være at give ham en flaske.
Brystet fungerer om natten, du ammer ham, han puttes og han sover godt, vågner op, ammes og sover videre, vågner igen, ammes og sover igen. Om dagen kan du forsøge lidt det samme - altså lægge dig med ham, amme ham liggende i din seng, og lade ham falde i søvn. Og ja - det vil være rigtig godt, hvis du forsøger at få ham til at slippe brystet lige før han sover helt, så han lige registrerer at brystet ikke er i munden, når han sover. Og så lade ham ligge der. Naturligvis sikre at han ikke kan trille ned af sengen, men lade ham sove - for at undgå det skift, som han lige nu reagerer på. Det er utrygt for ham, at falde i søvn i favn og derefter blive flyttet over i sin seng.
Alternativet er som sagt en flaske, hvor han kan få den i sin seng. I kan elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt og lade ham drikke sin mælk i sengen, netop for at undgå det skift der igen er mellem favn og seng.
I kan naturligvis også som nu bibeholde rutinerne med mælk, herefter sut, klud, musik osv. Men der går umiddelbart for lang tid imellem de to ting. Du skriver godt nok at en amning ofte varer ca ½ time og det er rigtig fint, men I skal være opmærksomme på at han skal puttes direkte i forbindelse med amningen. Sutten må gerne erstatte brystet, det er helt okay, men han skal ammes, have brystvorten ud af munden, have sin sut og sin klud og så puttes til at sove - næsten i en bevægelse. Han skal lægges fra jer døsig - altså ikke vågen og ikke sovende, men lige der hvor øjnene kører rundt i hovedet på ham og hvor han næsten sover, men ikke sover helt.
Planen for dagen ser i øvrigt rigtig fin ud og jeg har stor tiltro til at I med jeres omsorg og store tålmodighed - det kan jeg tydeligt fornemme at I har - nok skal se at tingene ændrer sig, men det tager lidt tid :) Du spørger hvordan I skal implementere planen i praksis og jeg tænker at I til at begynde med er nødt til at være fleksible og at jeres dreng nogle gange må puttes lidt før og andre gange lidt senere. Som udgangspunkt er planen dog god til at give jer et overordnet overblik og det I arbejder mod og det er rigtig fint. I takt med at han bliver ældre og begynder med skemad, så vil dagsrytmen naturligt tage mere form. Det vil her være naturligt at han spiser til mere faste tidspunkter og således også er vågen og aktiv, og sover på faste tidspunkter.
I må gerne holde fast i at han puttes i liften lidt endnu, hvis det hjælper ham til at sove mere roligt og liften på den måde er en del af hans putteritual. Det vil være rigtig fint at bruge liften i både tremmeseng og i barnevogn, for i løbet af de næste uger vil han sandsynligvis vokse ud af sin lift og derfor vil han skulle puttes direkte i seng eller barnevogn. Hvis han har været vant til at sove der i liften, bliver det lettere at få ham til at sove der uden lift.
For at komme ud af den rutine I lige nu har med at trille ham for at holde ham sovende, så er det en rigtig god idé at trille ham mindre og mindre. I skal stadig give ham mælk, erstatte med sut, give ham kluden og trille ham lidt. Men I skal prøve at holde pause med vognen, vente og lytte til hvordan han reagerer. Hvis han klynker, så triller du igen og holder igen en pause, venter og lytter. Hele tiden trille lidt og vugge ham, hvis han virker ked af det, men stoppe når han er stille og ikke trille og vugge, hvis han bare ligger og kikker. På den måde lærer I ham på sigt at sove uden at være i konstant bevægelse.
For at vænne ham fra at være i favn, så kan det være en idé at lægge sig med ham og amme ham liggende. Bare en gang dagligt, så han på den måde lærer at sove uden at føle sig omsluttet. Det kan, som I også har forsøgt, være en god idé at prøve med en voksipose eller lignende, som kan erstatte favnen. Det kan f.eks. være en idé at skifte ham, gøre ham klar til at sove, putte ham i posen og så først der amme ham og direkte efter amning, give ham sutten og flytte ham fra favn og ned hvor han skal sove. Det at blive ammet (eller få en flaske) i posen og få lov til at finde roen der, minimere igen fornemmelse af at skifte sted. Skiftet mellem favn og det trygge bryst og ned, hvor I ønsker han skal sove, bliver mindre på denne måde.
Tilsidst vil jeg lige sige at det er helt normalt at han ikke kan være vågen i mere end et par timer, så når han har været vågen og aktiv, og begynder at blive træt, så er det helt naturligt at han igen har brug for mælk og så skal puttes og det er helt naturligt at han bliver urolig, pylret og virker ked af det...
Samlet set vil han have brug for ca 15 timers søvn i døgnet. Det betyder at hvis han sover fra ca 21 til 07 og altså sover 10 timer i løbet af natten, så vil han gennemsnitligt have brug for at sove 5 timer samlet i løbet af dagen. Hvordan disse lure fordeles er forskelligt. Nogle børn sover en kort formiddagslur på måske 1 time og sover så en lang middagslur på 3 timer og en kort eftermiddagslur. Andre børn sover 3 lige lange lure og atter andre gør det på en anden måde. Det vigtigste er hvis I kan arbejde på at jeres dreng får mindst en længere lur i løbet af dagen - f.eks. hans middagslur, fordi det også påvirker hans indre ur og fornemmelse for søvn senere hen. Det er altså med til at skabe den rytme, som I gerne vil have at han får i takt med at han bliver ældre.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske