Brev:
Svært ved at sove - let ved at vågne
3. september 2012
Alder:
3 mdr.
Svært ved at sove - let ved at vågne
Hej Helen,
Jeg meget i tvivl om hvorvidt min datter sover som hun skal. Hun er tre måneder gammel, og jeg har været alene hjemme med hende den sidste måned, og kan se frem til at være alene hjemme med hende de næste to måneder. Min mand er sømand, og sejler ca. tre måneder ad gangen, hvorefter han er hjemme tilsvarende.
Dorthea er som udgangspunkt nem og sød og dejlig. Hun er glad og smiler og pludrer meget. Både til mig og sit legetøj. Hun er begyndt at slå til det og så småt ved at gribe om ting. Hun har ikke opdaget sine fødder, men er ellers meget opmærksom på alt omkring hende.
Og det er nok lidt det er er en del af problemet. Ofte, især når vi er ude (enten bare at gå tur eller på besøg), kan hun slet ikke falde til ro fordi hun skal se alt hvad der sker. Hvis jeg forsøger at afskærme hende, bliver hun edderspændt rasende, og bliver kun god igen, når jeg tager hende op på armen/skulderen, hvor hun kan følge med. Jeg forsøger at komme ud med barnevognen hver dag, men hun vil kun svært sove i den fordi hun skal følge med i omverdenen.
Jeg fuldammer, og tror jeg har mad nok til hende. Det virker som om hun får nok hver gang hun ammer og hun vokser og tager det på hun skal.
Det var lige lidt baggrund. Mit spørgsmål går ud på, at jeg ikke kan afgøre, om hun sover det hun skal og/eller hvordan jeg får hende til det.
Som udgangspunkt vågner hun omkring kl. 6 og ammes, hvorefter hun sover igen til omkring kl. 8/9. Så ammes hun igen og vi står op.
Det skal lige nævnes, at hun ammer ret kort ad gangen, ca. 5-10 min. Så falder hun enten i søvn, skal bøvse eller slipper selv. Jeg forsøger at amme hende igen enten fra samme bryst eller det andet, og nogen gange tager hun imod, andre ikke. Hun har ofte ret svært ved at bøvse og prutte og vågner enten helt af anstrengelserne, eller forsøger slet ikke, fordi hun sover. I sidste fald vågner hun hutigt igen pga. mavebøvl.
Når vi er stået op ved 8-9 tiden, er hun som regel kun vågen max en times tid, før hun er træt og tvær igen. Så ammer jeg og hun sover igen. Men her er det så problemet starter. Hun sover nemlig kun ca. 20-30 min før hun vågner. Jeg har forsøgt at hjælpe hende videre i søvnen, men det virker kun meget sjældent. (Jeg putter hende inden hun sover helt, så hun ved hvor hun er) Resten af dagen sover hun så mellem 2 og 4 korte lure. Og det er slet ikke nok. Hun er pirlig og træt. Hvis jeg endelig får hende til at sove en lang lur sover hun gerne en 2,5-3 timer. Den lange lur kommer ofte til at ligge sent på eftermiddagen. Hvis hun ikke har sovet rigtigt i løbet af dagen kan hun godt sove en 4-5 timer her. Så når jeg kun at vække hende for at skifte og amme inden hun går i seng for natten omkring kl. 21/22 og sover hele natten indtil klokken 6. Eller det gjorde hun indtil for en uges tid siden. Nu vågner hun klokken 4 og skal ammes.
Min datter sover altså godt om natten men ikke så godt om dagen. Og hun virker træt om dågen som om hun ikke sover nok. Selvom hun er vågen, er hun kun frisk og glad i max en time, så bliver hun sur og træt. Ofte er hun stadig træt når hun vågner. Når hun vågner om morgenen og er udhvilet, er hun glad og kan godt ligge og kigge og pludre selv inden hun skal spise.
Hun tager ikke sut, men bruger mig som sut. (Jeg prøver og prøver men ingen held indtil videre) Hun vil kun falde i søvn hos mig. Jeg prøver, at hun ikke skal falde i søvn med brystet i munden, men det virker ikke altid. Det er ikke altid hun vil ammes lige når hun vågner, men altid når hun skal sove.
Paradoksalt nok har jeg svært ved at holde hende vågen og aktiv og glad i løbet af dagen. Jeg ved ikke om hun keder sig - om jeg får stimuleret hende nok. Måske hænger det sammen med hendes manglende søvn... Selvom det er værst når hun faktisk får de lange lure i løbet af dagen.
Fordi jeg er alene hjemme med hende og ikke har nogen familie eller venner i nærheden, som jeg kan sparre med, begynder det at gå mig ret meget på, at hele vores dag skal gå med at forsøge at få hende til at sove længere end 20 min ad gangen. Især fordi hun så åbenlyst har brug for det. Og når hun så tager de lange træk begynder jeg at blive urolig for, om hun nu sover for meget.
Altså kort: Hvordan får jeg hende til at sove længere end 20-30 min ad gangen i løbet af dagen? Og hvordan får jeg hende til at falde til ro når vi er ude? Hvornår kan jeg begynde at lave en rytme for hende, når hun slet ikke har noget der ligner en dagsrytme?
Jeg håber du kan finde rundt i min mail og, at du hjælpe mig, for jeg er ved at gå op i limningen over at have en datter, der er konstant overtræt, men for nysgerrig til at ville sove.
Mange hilsner
Anja