Svar: Råd til putteritualer
3. september 2012
Alder:
4 år
Kære L´s forældre
Tak for jeres brev og dejligt at høre fra jer igen :)
Jeres datter har altid været en pige der har tænkt rigtig meget over tingene og som på mange punkter virker mere moden end man normalt ville forvente af hendes alder. Derfor tænker jeg, at det ville være en rigtig god idé at I satte jer ned og talte med hende om, hvordan det skal foregå, når hun puttes.
I skal naturligvis spørge ind til hvad hun gerne vil og hvorfor. Få hende til at sætte lidt ord på og så også anderkende det hun siger og rose hende for at fortælle hvordan hun har det og hvad hun har behov for. I skal forklare hende at det betyder meget for jer, at dagen slutter på en rar måde, men samtidig skal I også forklare hende, at I har nogle regler, så I skal hjælpe hinanden med at det at blive puttet er noget rart for alle.
Herunder tænker jeg at I godt må tale til hendes fornuft og forklare hende, at når hun sover, så har I praktiske ting I skal lave. Der skal tømmes opvaskemaskine, der skal ordnes vasketøj osv. og det er ting I laver, når hun ligger i sin seng, når hun sover. Derfor kan I ikke sidde hos hende i en time. I vil naturligvis være der, læse historie osv. men herefter er I nødt til at gå ud af værelset, for at arbejde - og det betyder ikke at I går fra hende eller at I ikke vil hende og I kommer naturligvis ind til hende løbende.
Hun må godt opleve at du går ud af værelset, hvor du f.eks. siger "jeg henter lige noget af det rene tøj, så kommer jeg igen", se at du kommer tilbage med tøj der lægges på plads i hendes skab osv. Så hun fornemmer at det er rigtigt, det er sådan det er - I sidder ikke og hygger uden hende (som er den følelse hun nok har), men laver noget praktisk og I kommer naturligvis igen, som I har lovet.
Jeg synes også I skal forklare hende at far rigtig gerne vil putte hende. Og det vil være okay at lave en aftale om at hver anden aften er det far som læser godnathistorie og hver anden aften er det mor. Den som ikke læser kommer altid ind og siger godnat, for det betyder meget for jer at I kan sige godnat til hende begge to, I elsker hende højt og det er dejligt at slutte dagen på en rar måde. Jeg tænker at det er vigtigt at hun oplever at I her er ens - I har fælles fodslag og hun kan ikke spille jer ud mod hinanden. Der er forskel på om man er 2 år eller 4 år og hun er så gammel nu at I godt må sætte nogle regler op for, hvordan putningen foregår og herunder at far naturligt også kan læse godnathistorie og at hun som noget naturligt siger godnat til jer begge :)
Med hensyn til at forberede hende på de ting der skal ske, så kan det nogle gange hjælpe at lave nogle kort (tegninger), som viser det der skal gøres. Det vil sige et kort, der viser at hun tager nattøj på, børster tænder, tisser, får læst historie. I kan lægge kortene op sammen med hende og hun kan være med til at beslutte rækkefølgen af kortene - vil hun tage nattøj på først, tisse og så børste tænder eller en anden række følge. Det kan gøre situationen overskuelig for hende og samtidig behøver I ikke hundse med hende, hun ved hvad hun skal og kan få fornemmelsen for at styre det lidt selv. "Nu skal du se, nu skal der ske det her, hvad gør du først?".
En anden god idé kan være at holde fokus på det I ved hun er glad for og som hun gerne vil - nemlig tiden hvor I er på værelset og læser. Derfor kan det være en god idé at sige "hvis du skynder dig at tage nattøj på og få børstet tænder" så kan vi nå at læse to bøger. Så fokus er på bøgerne og at få læst højt. Det har naturligvis den konsekvens at hvis hun er langsom, trækker tiden unødigt ud osv. så får hun kun læst en historie - og det må hun så også lære af - en aftale er en aftale. Ikke skælde ud, men forklare, at det er sådan reglerne er. I er der for hende, hun får sin historie, I bruger tid på hende om aftenen, I rummer hende osv. men I stiller også lidt regler op for, hvordan det foregår.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske