Svar: Ikke så meget rytme
3. september 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Karin
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres datter har det godt og trives. Det lyder også som om at der stille og roligt er ved at komme lidt rytme ind hos jer og det går i den rigtige retning. Det er meget fint, at din datter ofte sove to lure dagligt - det er lige efter bogen :)
Det er rigtigt at hun som udgangspunkt skal have lov til at sove, når hun sover og ikke skal vækkes. Hun har brug for sin søvn :) Men det kan sandsynligvis hjælpe dig, hvis du forsøger at starte dagen på nogenlunde samme tidspunkt. Det betyder at du nogle dage godt må prøve at vække hende om morgenen ... Naturligvis stille og roligt, kærligt og nænsomt :)
Det har stor betydning for resten af dagens rytme at dagen starter nogenlunde til samme tid hver dag og jeg kan godt forstå at du nogle gange synes at dagen skrider og at det er svært at planlægge dagen. Det handler sandsynligvis om at hun jo varierer sit morgentidspunkt meget, når hun nogle dage står op allerede kl 6 og andre dage først kl 8. Jeg tænker derfor at det vil være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor hun senest får morgenmad kl 7.30-8. På den måde sikre du dig et nogenlunde overblik over resten af dagen - hun vil kunne få sin formiddagslur og sin middagslur og vil også kunne blive puttet i seng til nogenlunde samme tid om aftenen :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 14 - tidspunktet variere naturligt efter hvor lang en formiddagslur hun tager.
Eftermidag 16-17: Ammes og kan også her tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på.
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet varierer efter hvad tid hun er stået op fra sin middagslur
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter igennem uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen.
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om hvordan en dag kan skrues sammen lige nu og hvordan du kan få skabt lidt mere rytme - og at du hermed er hjulpet lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske