Svar: Lidt om skemad
3. september 2012
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
I 6 måneders alderen må børn få rigtig mange fødevarer og jeres datter må gerne smage lidt af jeres mad. Det er generelt en god idé at tage udgangspunkt i familiemaden, så I stille og roligt begynder at spise lidt af det samme.
Før 6 måneders alderen gives grød uden gluten, men i 6 måneders alderen må jeres datter godt tilbydes gluten i mindre mængder og det anbefales at starte med lidt havregrød og øllebrød. Hun kan også få f.eks. ristede rugbrødsbjælker i hånden at gumle på selv - rug har et lavt indhold af gluten og er derfor bedre at give end f.eks. hvede.
Hun må få stort set alle typer grøntsager og du kan lave mos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl) osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Rodfrugter kan med fordel bages i ovnen, så trækkes den naturlige sødme frem.
Hun må også gerne få lidt kød eller fisk i sin grøntsagsmos. Stadig meget små mængder og stille og roligt tilvænning. Det kan være en god idé at starte med de lidt lyse kød og fisketyper - f.eks. lidt kylling eller kalkun eller lidt rødspætte eller torsk. Det er en god idé at koge det eller lavet det i ovnen.
Hun må godt få risengrød lavet med sødmælk men ikke i store mængder. Hun bør som udgangspunkt ikke få mere end 1/2 dl. sødmælk af gangen. På samme måde må hun gerne få lidt sovs osv. på sin mos - det giver både lidt ekstra fedtstof og lidt smag og hun må godt få "boller i karry". Det er en fin ret til børn, men kræver ofte at barnet kan tygge lidt mere og jeg anbefaler det ofte i 7 måneders alderen.
Hun må godt få lasagne, men igen gælder at pasta jo ofte er lavet med hvede og derfor har et ret højt glutenindhold - hun må gerne få det, men ikke i store mængder, det handler om at øge hendes indtag af forskellige fødevarer gradvist.
Koldskål bør I ikke give hende. Det har for lav en fedtprocent og et ret højt proteinindhold ...
Jeres datter må gerne drikke vand fra den kolde hane til sin mad, så hun stille og roligt vænner sig til at drikke vand på denne måde. I må i princippet også gerne bruge vand fra hanen til erstatning hvis I giver erstatningen med det samme. Gemmer I erstatningen, så skal vandet dog altid koges - og ja du har ret i at det kan være lidt mere skånsomt for maven at vandet koges, især hvis hun har en lidt sart mave ... :) så hos jer ville jeg starte med at prøve med ukogt vand af kop eller snapseglas så hun får det i små mængder og se hvordan hun reagerer på det.
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du forslag til opskrifter, dagsplaner og du kan slå alle de fødevarer op som du er i tvivl om. Jeg giver også mit forslag til hvordan man kommer igennem de forskellige fødevarer og hvad rækkefølge jeg tænker kan være godt.
Fortsat held og lykke - fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske