Svar: Selv falde i søvn - 4 år
3. september 2012
Alder:
4 år
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Når man er 4 år gammel, så har man gennemsnitligt brug for 11 ½ times søvn i døgnet. At det er et gennemsnit betyder naturligt, at nogle børn vil sove lidt mere og andre vil sove lidt mindre. Ofte sover barnet ikke middagslur i denne alder, så søvnbehovet skal dækkes om natten. Det betyder at hvis hun skal op kl 07 om morgenen, så bør hun ligge i sin seng kl 19.30 og meget gerne sove kl 20. Skal hun tidligere op, så bør hun lidt tidligere i seng.
Det er vigtigt at jeres datter er tryg ved at skulle sove og forbinder dette med noget rart og dejligt. Det skal være dejligt at komme i seng, det skal være noget hun ser frem til og derfor skal I gøre det så hyggeligt som muligt.
Børn i denne alder kan godt være bange for mørke og mange børn vil i denne alder også have mareridt, som I også fortæller at jeres datter har. Derfor vil det være rigtig godt at hun har en åben dør, så I betrygger hende i at hun altid kan komme ud, altid kan kalde og I kan høre hende. Hun er ikke alene, I er der.
Det vil også være godt med en lille natlampe, med dæmpet belysning. Det gør at hun bedre kan falde til ro og det gør samtidig at hun vil kunne orientere sig om hvor hun er, når og hvis hun vågner om natten.
Da hun drømmer meget, så er det vigtigt at I overvejer hvad hun ser i fjernsynet, hvad hun hører og hvad hun inddrages i. Hun opfatter rigtig meget, men misforstår også meget og en "voksen-snak" hen over spisebordet kan godt gøre hende ekstra utryg, fordi der måske bliver sagt noget, som hun ikke forstår og derfor misforstår.
TV-udsendelser for børn er ikke altid børnevenlige i denne alder. Disney film med dukker og legetøj der danser om natten, ting der bliver levende osv. kan være skræmmende. Vi kan synes det er vældig sødt, men for jeres datter kan det give en utryghed, for hvis legetøjet i fjernsynet er levende om natten, så er hendes legetøj måske også levende ... så tal med hende om hvad I ser og forklar hende forskellen på virkelighed og fantasi.
Det er rigtig fint at I sætter jer hos hende, når hun skal sove. Tal med hende om dagen og alt hvad hun har oplevet og læs også historie for hende. Lav herefter nogle helt klare aftaler med hende om at I går, men naturligvis kommer igen.
Også i denne alder kan det være en god idé at I er lige i nærheden, stiller jer og laver noget praktisk, lægger tøj sammen, arbejder på computeren eller lignende. Det er vigtigt at hun ser jer og kan se at I har noget kedeligt at tage jer til. Det er vigtigt at I kan betrygge hende verbalt - "jeg er lige her skat, jeg skal lige arbejde lidt, læg du dig bare og slap lidt af" eller lignende.
Kræv ikke at hun skal sove, det er okay at hun siger "jeg kan ikke sove", så svarer I bare "det er okay, det er også svært" eller "du behøver ikke sove, bare ligge og slappe af" eller lignende. Så I fjerner det pres hun måske føler, hvor hun ligger og tænker "jeg skal sove, jeg skal sove, jeg skal - jeg kan ikke!" og derfor bliver ked af det. Ingen kan sove på kommando.
Prøv at have et andet formål med at gå frem og tilbage til hendes værelse end at tjekke at hun sover. Det kan f.eks. være vasketøj der skal lægges sammen og så skal lægges på plads på hendes værelse. Sig til hende "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen", gå ud, læg lidt tøj sammen og vend tilbage med lidt tøj i favnen. På den måde har I et formål med at gå frem og tilbage, som ikke handler om at hun skal sove, men om at der er kedelige og praktiske ting at gøre.
Lad hende høre at I er der, lad være at sluk for tv, lys osv. Det er vigtigt at hun hele tiden kan høre at I er der og at hun ikke er alene.
Giv hende en puttebamse, som kan være en substitut for jer. Lad hende selv vælge, f.eks. en build a bear eller lignende, hvor den fyldes med knus og kys og måske jeres stemme på en lille optagelse, så hun kan trykke på bamsen og høre jer, jeres stemme.
Prioriter altid at være hos hende, når hun skal sove, så hun mærker at I vil hende og så det er dejligt at komme i seng. Det er en hyggestund hun naturligt ser frem imod. Det er rigtig fint at de nogle dage tager 10 minutter og det er helt normalt at hun nogle gange har svært ved at falde i søvn - det er vigtigt at I er der, men det er også rigtigt, at I ikke behøver sidde der en time, det vil være super fint hvis I kan vænne hende til og hun er tryg nok ved at vide at I er der og ikke forlader hende, men har kedeligt at tage jer til, når hun sover :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske