Svar: 7 mdr. Dagsplan og amning
2. september 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives rigtig godt med 4 amninger eller flasker i døgnet. De vil i den alder ofte begynde at spise mere skemad og antallet af amninger nedtrappes naturligt i takt med at mængden af skemad sættes op. I den alder vil de fleste børn også kunne drikke lidt større mængder vand af en op og således få en del af deres væskebehov dækket på denne måde.
En dagsplan for et barn på 7 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning og I triller af sted for at aflevere storesøster
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Du henter storesøster, når det passer om eftermiddagen - der ammes normalt ikke om eftermiddagen, men gives i stedet flerkornsgrød og frugt. Du må vurdere om du giver dette måltid før eller efter du henter hende. Måske vil han nogle dage vågne op, få lidt frugt eller du kan vælge at amme og så hente storesøster med ham vågen og give grød, når I kommer hjem. Eller han vil sove, når du henter hende og I spiser så eftermiddagsmad sammen, når I kommer hjem.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiens mad. I 7 måneders alderen vil det være rigtig godt at give lidt ris med sovs, kogte stykker blomkål eller broccoli i hånden at gumle på, en kartoffelbåd fra ovnen osv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes (det der også hedder et drømmemåltid) og sover uden mælk i løbet af natten
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé til hvordan en dagsplan kan se ud i 7 måneders alderen og hvad behovet er for både mad og amning/flaske :)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner måned for måned, du finder opskrifter og forslag til hvordan I gradvist kommer videre fra skemaden, til den mosede mad, til mad i stykker og familiemad.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske