Svar: Amning og Alkohol - 3 mdr.
13. august 2004
Alder:
3 mdr.
Kære AH
Alkohol udskilles i modermælk og opnår her en koncentration på ca. samme niveau som moderens blodalkoholkoncentration. Et lille barn har betydeligt større følsomhed over for alkohol end en voksen. Ammende kvinders alkoholforbrug bør derfor være begrænset.
Jeg kan ikke give dig et nøjagtigt bud på hvor lang tid der skal gå for at mælken atter er okay for barnet efter indtagelse af alkohol. Koncentrationen i mælken afhænger blandt andet af indtaget mængde og varighed af indtagelse. Det har også betydning, hvad type alkohol der er tale om. Hvis man kun har drukket et enkelt glas vil det sandsynligvis være en kort periode, hvorimod hvis du har været ude at "bulre hele natten", så vil der i længere tid stadig være alkohol i kroppen og så længe der er det, vil barnet blive påvirket.
Sålænge du fornemmer at kunne have alkohol i blodet vil din søn således få dette gennem mælken. Er du i tvivl kan det derfor være en god idé at du mælker ud og kasserer den mælk.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske