Svar: Opkastning og mad
10. august 2004
Alder:
8 mdr.
Kære Jeanette
Det er svært for mig at vurdere, hvad det her drejer sig om, især når det kun er nogle dage at din datter kaster op. Det er en rigtig god idé at I får hende undersøgt nærmere.
Med hensyn til mælkeindtag, så ligger hun måske lige lidt i underkanten, men samtidig, så er hun jo ikke så stor og hvis hun tisser som hun skal og i øvrigt virker glad og til at trives, så må du acceptere dette indtag.
Hendes vægtøgning synes jeg er i orden. Hun har tredoblet sin vægt inden for de første 8 mdr, og ammenholdt med at hun jo kaster en del op og det dermed er begrænset hvor meget der kommer igennem systemet, så synes jeg det er i orden. Hun vokser jo og tager på,- hvordan er hendes kurve, følger hun sin egen kurve?
Umiddelbart synes jeg at det er lige lidt nok at tilbyde hende to måltider dagligt. Med den alder hun har, også selv om man regner med den korrigerede alder, burde hun godt kunne spise tre måltider dagligt. Det er dog stadig vigtigt at I ikke presser hende, men at hun får en god oplevelse med at spise, så det er rart.
Der kan være mange grunde til at nogen børn ikke spiser eller kaster den mad op de får. Det kan være en fysiologisk grund og det kan også være en psykisk grund (også hos så lille et barn). Det kan være en reaktion på forældrenes forhold til hinanden og til barnet.
Nogle for tidlig fødte børn har også problemer med deres mundmotorik og i nogle situationer vil man henvise til en fysioterapeut, som kan hjælpe med øvelser der kan styrke barnets mundmotorik. At hun endnu ikke har fået tænder har ingen betydning.
Som sagt er der flere ting som gør sig gældende og derfor er det svært for mig at rådgive jer præcist. Men her er i hvert fald et bud på nogle ting I kan overveje.
Fortsat held og lykke med hende og også held og lykke med undersøgelsen i september.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske