Svar: Tvillinger - den ene bider - Hjælp!
12. august 2004
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Tine
Det er normalt at børn bider, men det er ofte frustrerende at være forældre til et barn som bider og ofte bliver man fra omgangskredsen mødt med en masse terorier om hvorfor og hvad man burde gøre. Det får forældre til at tænke over om de mon er for bløde, for aggressive osv. og stiller sprøgsmålstegn ved deres evne som opdragere af deres børn.
Som du beskriver situationen gør I det helt rigtige. Som sagt er det dog normalt at børn bider. De helt små børn (6 mdr - 1 år) bider i ting fordi de finder ud af at de kan holde fast i noget. Større børn kan bide eller slå fordi de mangler selvbeherskelse. Nogle gange som udtryk for vrede og andre gange fordi alle de følelser de har (når I krammer og kysser) løber over og dermed giver sig udslag i at være for voldsom, som du også selv er inde på.
At bide, vil som regel vække mere vrede hos den voksne end andre handlinger gør og derfor er der desværre en risiko for at netop denne handling bliver et fastlåst mønster for barnet. Når den voksne skælder ud, får barnet skyldfølelse og det kan gøre det sværere for barnet at styre sig og derved kan problemet blive forstærket.
Man kan sige at barnets adfærd med at bide bliver forstærket af forventninger og irettesættelser. Derfor drejer det sig et eller andet sted om at tage det roligt og flytte barnet væk. Det skal dog også siges at børn nogle gange bider uden at man kan se nogen større grund dertil.
Hvad kan I så gøre. for det første tror jeg I skal forsøge at undvære forklaring og skæld ud fra jeres side. Når jeres søn bider, så prøv at få ham til at give en forklaring på hvorfor han gjorde. Du skriver at han er godt verbalt formuleret. Det er naturlgivis begrænset, hvor meget han kan forklare, men han vil sikkert godt kunne sætte ord på, hvad det drejer sig om f.eks. Marius tog min bil, eller jeg vil sidde hos mor osv.
Hvis der ikke er nogen grund, så er Adrian sandsynligvis kommet til at forløbe sig (hvilket er naturligt for hans alder) og så vil han højst sandsynligt også være ked af at han har gjort det.
Hjælp ham med at udtrykke sin vrede ved at sætte ord på for ham 'du blev bare så vred' eller 'du blev så bange at du kom til at bide'.
Marius skal I naturligvis trøste, når han er blevet bidt. Hjælp også Marius ved højt at sige 'det var også dumt, det gør ondt' osv. både for at trøste og fortælle Marius at I føler med ham, men også for at Adrian kan høre at ikke var godt.
Jeg er sikker på at Adrian godt ved at det er forkert, men hvis I undgår skæld ud og I stedet fokusere på at trøste og åbent fortælle hvor ondt det gør, så han kan høre det, så vil han langsomt lære medfølelse med andre og lære at lade være.
Vær opmærksom på at Marius nogle gange jo godt kan være skyld i at Adrian bider og derfor er det en god idé at finde ud af, hvad årsagen er.
Håber du kan bruge noget af ovenstående. Fortsat held og lykke med dem begge.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske