Brev:
Tvillinger - den ene bider - Hjælp!
12. august 2004
Alder:
2 år, 6 mdr.
Tvillinger - den ene bider - Hjælp!
Kære NetSundhedsplejerske
Jeg har tidligere fået god hjælp fra dig mht. til vores tvillingedrenge og kost, så nu skriver jeg igen.
Vi er efterhånden ved at være temmelig frustrerede over vores ene drengs bideri. Vi har tvillinger på 2½ år, Marius og Adrian, og problemet er at Adrian bider Marius. Han bider også mor og far, men det er utrolig svært at acceptere, at han bider sin bror.
Problemet har sådan set altid eksisteret, lige siden Adrian fik sin første tand omkring 7-mdr alderen. I starten tolkede vi det som "refleks-bideri". Efterhånden som han blev ældre tænkte vi, at det nok var for at få opmærksomhed, at udvise kærlighed, og af og til også i vrede. Vi har altid oplevet Adrian som et temmeligt uroligt barn, og af og til frustreret, som for eksempel det første leveår, hvor han havde meget dårlige sovevaner. Det skal lige siges, at begge drenge blev ammet i godt 1 år (det var meget vellykket og en god oplevelse).
Jeg har altid prøvet at forstå, hvorfor han gør det. På sin vis kan jeg godt forstå at det sker i vrede, men problemet er bare, at han fuldstændig uprovokeret kan finde på at overfalde Marius og bide ham i ryggen, på armene eller i hånden. Det er forfærdeligt at se på at Marius, der er et meget harmonisk og hjælpsomt barn, har blå mærker og åbne sår på ryggen.
Vi har prøvet alt: at sige bestemt NEJ, at sætte ham fra os, konsekvent at sætte ham op i sengen (så vræler han i vilden sky), men intet hjælper. Og det er meget underligt, for han har et veludviklet sprog - han snakker hele dagen lang - og stortrives ellers på alle måder.
Vi synes selv, at begge drenge får masser af opmærksomhed og kærlighed, Adrian er også kærlig og kan det ene øjeblik give knus og kys, og så kort efter bider han.
Jeg håber meget, at du har nogle gode råd, for vi tænker jo meget på, om han har brug for en anden type hjælp (en vores egen!) til at komme videre.
Mange hilsner
Tine