Svar: Et spørgsmål om mad og mælk
9. august 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Victors mor
Tak for dit brev :)
Jeg synes det lyder som om at det går rigtig godt hos jer og det lyder som om at du aflæser Victor rigtig godt og møder ham, som han har behov for :)
Det er rigtig fint at du er opmærksom på at han stadig skal have lidt mos og grød. Det er vigtigt fordi du kan energiberige denne type mad bedre end mad i stykker og han skal stadig have blandt andet fedt nok :) Men det er rigtig godt at han er glad for mad med mere bid og nu spiser mere og mere af jeres mad.
Her kommer et par tips:
Du kan med fordel bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg. Du kan lave mosen selv eller du kan bruge mos fra glas. På den måde kan du godt sikre ham mosen og samtidig give ham hapserne.
I mon bog Helens bog om børn og mad, finder du opskrifter på forskellig smørbart pålæg både med kylling og med fisk. Netop fiskepålæg er en god idé, fordi det også sikrer lidt ekstra fedstof og det af den sundere slags ... :)
Sovs er rigtig godt. Det giver både smag og fedtstof og mange børn elsker sovs. Derfor kan du om aftenen med fordel lave sovs til maden eller vælge mere "sovsede retter". Får I frikadeller (kød eller fiskedeller), så kan han f.eks. få små stykker frikadelle at gumle på selv, som hapsere og du kan supplere med kartofler moset med sovs. Ris med sovs kan mange børn også rigtig godt lide og det er også en god måde at supplere med lidt "mos" på - ligesom boller i karry, som er en hofret:)
Du kan også lave smørsovs og hælde over grøntsagerne, så han stadig får lidt ekstra fedtstof, selvom han får grøntager i stykker ...
Retter med hakket kød og sovs - f.eks. pasta med kødsovs, lasagne, chili con carne (uden chili) eller kartoffelmos og millionbøf kan være en måde at få givet ham både mad med bid og også samtidig mos. Igen masser af inspiration og forslag til opskrifter i min bog om børn og mad :)
Han må gerne bibeholde sin formiddagsamning lidt endnu. Du ammer lige nu formidag, inden middagslur, inden putning og tidlig morgen og det er fire amninger i døgnet. Det har han brug for, når han er 7 måneder gammel. Når han bliver 8-9 måneder vil det være fint at skære ned til 3 amninger - ikke før :)
Det er helt normalt at du ikke føler din mælkemængde så stor længere. Mælkemængden nedsættes naturligt, når han ikke dier så hyppigt. Menstruationen kan også påvirke både mængden og smagen :) men der er hvad han har behov for og når du lægger ham til, så regulerer han selv behovet. Så fire amninger i døgnet er meget fint :)
Den urolige søvn hører alderen til - umiddelbart lyder det som om at Victor stortrives og udvikler sig i sund og god retning ...
Det er rigtig fint at du prøver med lidt mme i kop, så han vænner sig til smagen. Måske vil han så på sigt tage imod en flaske - og måske ikke. Nogle børn foretrækker bare den ægte varer og så er det sådan :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og har fået lidt ro med på vejen.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske