Brev:
Et spørgsmål om mad og mælk
9. august 2012
Alder:
7 mdr.
Et spørgsmål om mad og mælk
Hej Helen
Velkommen tilbage, håber du har nydt ferien , nu hvor vejret har vist sig lidt fra sin gode side :)
Imellemtiden er jeg løbet ind i lidt forhindringer, ang min søns spisevaner.
Han er 8 mdr om en uge. Fra han var præcis 7 mdr, lukkede han pludselig munden for skeen, med sin mos. Havregrøden til morgenmad gled stadig ned. Jeg kæmpede en kamp for at få en smule mad i ham. Tænkte at det måske var tid til at mose maden med gaffel, så en nyere konsistens kunne afprøves. Og det virkede ! - et par dage ... Så lukkede han munden i igen ! Jeg gav ham så lov til selv at sidde med en ske, rode lidt rundt i maden, og han begyndte at spise samme aftensmad som os, og det hitter ! Han elsker boller i karry, generelt ALT med karry ;-)
Så jeg begyndte at gemme rester fra aftensmaden, som han så skulle have til frokost næste dag, men den gik ikke ! Han skreg og blev stiktosset, ville under ingen omstændigheder have mos til frokost - til aftensmad spiser han lidt, men ikke meget, synes jeg. Han får altid et stykke banan, jordbær osv og han elsker at bide af det, og jeg kunne se at han faktisk tyggede på det. Jeg var lidt ked af at han absolut intet spiste til frokost, så prøvede med rugbrød, blødt op i en smule vand på tallerknen - og han elsker det, og han tygger på det ! Han har fået forskelligt pålæg på, og alt glider ned, så tænkte at han bare var parat til det lidt før tid.
Men bør han ikke stadig få lidt mos ved siden af? Jeg giver ham det altid ved siden af rugbrødet, men han bliver stiktosset også er resten af frokosten ødelagt, så efter 3 uger, er jeg stoppet med mos til frokost og han får nu kun rugbrød, han spiser lidt over et halvt stykke bondebrød i rimelig store bidder, synes jeg, men han klarer det bare så flot. Men kan han leve af det ?
Han spiser rigtig godt af sin eftermiddags grød med frugt, men her må jeg nu også supplere med brød, da han igen bliver sur... Åhhh synes det er lidt en kamp for tiden, for synes han er lidt for lille til at få så meget brød, men hvad mener du ? Han er jo SÅ glad for det. Hans mave fungere stadig med afførring hver morgen.
Til aftensmad spiser han ikke voldsomt meget, og jeg nægter at tilbyde ham rugbrød der også, der må han altså spise hvad vi andre spiser. Han virker dog også interesseret, men det virker som om han er kørt træt i mos, og hvis jeg putter evt et stykke kartoffel på gaflen vil han gerne.
En anden ting er, at nu hvor han bliver 8 mdr, vil jeg skære formiddagsamningen væk, og give ham et lille mellemmåltid inden lur, men han virker bare stadig som om han er ret afhængig af den, men lige så snart jeg ligger ham til, sutter han kortvarigt for derefter at falde i søvn. Er det bare hans måde at falde til ro på ? Ellers bliver han ammet til middagslur, inden putning om aftenen også igen tidlig morgen. Jeg har indtryk af at jeg ikke har så meget mælk mere. Han virker dog ellers tilfreds og vægten er fin, 10,5 kg, den har dog stået stille siden han var 6 mdr.
Han sover dog mere uroligt, og vågner ofte op, enten er ked af det, og lige så snart jeg har puttet dynen om han, sover han videre.  Han er faktisk ret god til at drikke af kop. Flaske nægter han - medmindre der er vand i :) Men er det normalt at man ikke har så meget mælk mere, eller føler at man ikke har så meget mælk? Synes nemlig at han tømmer brystet ret hurtigt, kan jo se og hører på ham, når mælken løber til, og når der ikke kommer mere. Det er måske også derfor han er blevet meget glad for at blive ammet igen, fordi han ikke får så meget per amning. For bare 1-2 mdr sku jeg nærmest tvinge mælk i ham. Har også lige fået min første menstruation, så det er måske det der spiller ind mht mælkemængden. Jeg ville jo gerne have ham over på flaske, som han stadig nægter. Men han er blevet mere interesseret i at drikke mme af en kop. Så det kan da ikke være smagen han ikke kan lide. Han vil bare ikke drikke det af en flaske. Mon det kommer ?
Komælk har han indtil videre ikke været glad for at drikke af kop.
Puha, et lidt rodet brev, men det bekymre mig lidt at han er så stædig hvad mad angår, jeg vil ham jo det bedste :)
De bedste hilsner fra
Victor's mor :)