Svar: Mælkoholiker
9. august 2012
Alder:
16 mdr.
Kære Ks mor
Tak for dit brev :)
Flasken er for jeres datter vigtig, der er ingen tvivl om at det er den hun forbinder med at skulle sove, flasken betyder rigtig meget for hendes putteritual. Hvis jeres datter er afhængig af flasken for at kunne sove, så har hun det jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for os voksne ofte at læse i en bog, lytte til afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Hvis jeres datter er afhængig af flasken, så betyder det at hun ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende flasken flere gange om natten - og så er det i princippet lige meget om det er mælk eller vand der er i. Afhængigheden er der stadig ...
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er her vigtigt at jeres datter er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få flaske. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra dig/jer.
Med den alder jeres datter har, så behøver hun ikke længere flaske for at sove. I skal naturilgvis sikre at hendes behov for mælk og væske stadig stilles i løbet af dagen, så hun ikke har et reelt behov for drikke aften og nat. Men derudover er det nu vigtigt at få etableret et nyt putteritual. Et ritual som kan fortsætte og stille og roligt tage over, når flasken stopper.
I vil naturligt ikke kunne fjerne hendes flaske uden at hun protesterer. Det er så kær en ven for hende og hun den afhængighed hun har efter flasken, når hun skal sove, er så stor, at det vil være rigtig hårdt for hende at skulle undvære den - så protester vil der komme. Men det er her netop vigtigt at få skabt et nyt ritual. Det er ikke et spørgsmål om at hun "skal have en kold tyrker", men et spørgsmål om at få sat noget bedre i stedet.
Jeg vil anbefale jer at I nu indføre et ritual, hvor hun får godnathistorie. Hun kan f.eks. starte med at sidde på jeres skød og få lidt flaske der imens I læser og derefter puttes hun så i seng og I læser lidt videre, synger lidt for hende, holder i hånd osv. Flasken får hun således på skødet og ikke i sengen. I skal evt putte hende lidt senere end I plejer, så I er sikre på at hun er træt og parat til at sove, når hun puttes.
Hun kan også få en puttebamse, som sidder sammen med hende på skødet og som følger med hende over i sengen, når hun lægges der. De fleste børn er netop mellem 12-18 måneder, når de tager en puttebamse til sig.
Stille og roligt skal I så erstatte flasken med en kop mælk i stedet og I første omgang vil det sandsynligvis være sådan, at I skal vise hende og forklare hende at flasken er slut. Dette gøres bedst ved at tage hende med i processen, når flaskesutterne er mørnede og skal smides ud. Og lad være med at købe nye! Når flaskesutterne ikke dur mere, så dur flasken ikke mere. Det skal I vise hende, signalere "slut!" med hænderne og vise hende at den ikke virker uden flaskesut. Hun bliver her rigtigt ked af det og det skal I så kunne rumme. I skal kunne bære at hun bliver ulykkelig over sin flaske og I skal vise hende at det er okay at hun er ked af det, men at I stadig er der, og at hun som alternativ kan få mælk af en kop.
Ritualet er så det samme som det plejer at være - hun starter med at sidde på skødet, får læst historie og i stedet for sin flaske, får hun lidt mælk af en kop, hvorefter hun lægges i sin seng, bamsen følger med, I læser lidt videre, synger lidt for hende osv. Så ritualet er som det plejer, nye rutiner, ligeså trygt og dejligt som det plejer at være - men mælk af kop i stedet for af flaske.
Stille og roligt så skal hun så have mælken i køkkenet om aftenen og kan tilbydes vand inden sengetid. Hun skal have børstet tænder efter hun har drukket mælk. Så her starter I med igen at gøre hende klar til natten, børste tænder osv. som I plejer, sætte hende på skødet, læse for hende osv. Igen præcis som I plejer og her får hun enten ikke længere noget at drikke eller også får hun vand i stedet for mælk. Det er vigtigt for hende tænder :)
Og når hun så vågner og søger flasken om natten, så må I være der, berolige og betrygge, tilbyde hende vand, hvis hun er tørstig, prøve at rumme hendes gråd og frustration og vise hende at I er der, passer på hende og det er okay :)
Håber I kan bruge dette videre, små skridt af gangen, men i den rigtige retning.
Rigtig meget held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske