Svar: Søvn og mad?
9. august 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tusind tak for dit brev og alle dine tanker :)
Jeg kan godt høre at I allerede har gjort rigtig meget og overvejet frem og tilbage og det er naturligt frustrerende, når I ikke rigtig føler at noget af det virker. Det kan meget leet give følelsen af at man som forældre ikke gør det godt - og det er vigtigt for mig at sige, at det lyder som om at I er gode forældre og I skal lytte til det der føles rigtigt.
Derfor er det ikke rigtigt at man "bare" skal vente på at han bliver sulten eller træt nok. Når du føler det er forkert, så er det forkert og det er ikke metoden. Derfor er det heller ikke rigtigt "bare" at lade ham græde og stå ved siden af ham, lægge hænderne på ham osv. i jeres situation. Denne metode er god til de børn der har svært ved at overgive sig til søvnen, som græder et par minutter, fordi de er overtrætte og ikke kan "lukke ned". Her er barnet tydeligt træt og parat til at sove og når man så putter barnet, så protesterer det lidt, men falder i søvn efter ganske kort tid, netop fordi man er der og signalerer "det er sovetid for dig nu og det er okay".
Sådan er det ikke for jeres dreng. Han bliver ikke rolig, når I putter ham, han bliver mere og mere ked af det, får sværere og sværere ved at overgive sig til søvnen og han falder til ro når han kommer op og lægges til brystet. Derfor er det vigtigt at I lige nu ikke presser ham til at sove i barnevognen eller i sengenn for sig selv, fordi han signalerer at have behov for trygheden og nærheden.
Du fortæller at han lige nu søger brystet ekstra meget og jeg tror ikke han er ekstra sulten, men brystet er det mest trygge sted han kan være og han har brug for denne ekstra tryghed lige nu. Og det skal du give ham. Det er helt rigtigt at du har ham i din favn, tager ham op, trøster ham, beroliger ham - og giver ham bryst - når han er ked af det og tydeligt viser behov for det.
- Og brystet skal indgå som en fast del af hans putteritual. Han skal ikke ammes og lægges vågen i sin barnevogn eller seng. Han skal ammes, når det er puttetid. Gerne ammes, skiftes, så han vågner lidt op til dåd igen og atter ammes og først derefter puttes. Først lægges fra din favn lige der, hvor han næsten sover helt. Og når han nogle gange at falde i søvn ved brystet så pyt med det. Lige nu er det vigtigste at han finder ud af at overgive sig til søvnen på en god måde og forbinder det med noget rart.
Derfor må du også gerne nogle gange lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen og der amme ham i søvn. Du kan blive liggende ved siden af ham, og være klar til at amme ham igen, hvis han efter ca. 40 minutter søger dig og på den måde lulle ham videre i søvnen. Det er helt okay at du vælger at gøre dette f.eks. en gang om dagen, for at sikre ham søvnen. Det er en periode og det er okay.
Det er helt naturligt at små børn føler størst tryghed i favn og det er helt naturligt at de har brug for at føle sig omsluttet, for at kunne sove. Det er også helt naturligt at de gerne vil vugges i søvn og det er ikke forkert at vugge sit barn. Faktisk er det med til at stimulere dem motorisk, fordi det påvirker vestibulærsansen i øret, så lad være med at "slår jeg selv i hovedet" og føle at I har gjort noget forkert! Det har I ikke.
Nogle har glæde af en sovepose - en voksipose, slee-bee, drømmepose, duni-duo og hvad de nu alle sammen hedder. De fås i mange forskellige kvaliteter og priser. Det kan gøre at barnet føler sig omsluttet og tryg, som når han ligger i slyngevuggen og den kan med fordel bruges sådan at han ammes, skiftes, kommes i soveposen, ammes igen imens han ligger i sin pose (eller man kan prøve med en flaske her) og herefter så puttes han (eller man kan prøve med flasken imens han ligger i posen i sin barnevogn). Det kan nogle gange være en måde at få ham givet den ro, han behøver, for at kunne overgive sig til søvnen og uden at være i jeres favn.
Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn er inde i en periode, hvor de har brug for ekstra meget nærhed og tryghed. Når børn klynger sig er de ikke beregnende eller udspekulerede, men har oprigtigt behov for at blive set, mødt og behov for nærhed og omsorg. Derfor skal børn holdes om, trøstes og beroliges. Og naturligvis skal I tage jeres dreng op, når han er ked af det! :)
Det lyder for mig som om at I har "kæmpet" så meget med søvnen de sidste stykke tid, at han nu har ekstra meget behov for nærhed og måske endda forbinder det at skulle sove, med noget som ikke er rart. Samtidig har han også en alder, hvor han naturligt er mere opmærksom og bevidst og skelner mere og mere imellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor, far eller en fremmede osv. Og det påvirker naturligt hans evne til at sove og det påvirker ham også så han naturligt søge brystet ekstra meget. Lige nu lyder det for mig som om at I skal give ham en pause og "bare" give ham al den nærhed han viser behov for. Brug de næste 1-2 uger på at gøre det, som I fornemmer virker, uden at spekulere på om det nu er "rigtigt eller forkert". Når det virker, så er det rigtigt!
Det tager tid at lære at spise af en ske og når han spytter maden ud, er det måske ikke fordi han ikke kan lide det, men fordi det er en ny fornemmelse og svært for ham at styre. I kan dog godt forsøge med andre typer grød - ud over risgrød, så kan I også prøve med hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød. Prøv evt. med en "ren" grød uden smag og tilsæt selv lidt smag ved at bruge forskellig frugtmos som topping. Prøv f.eks. med pæremos. Pære har en sød og mild smag, som mange børn rigtig godt kan lide.
Du må også gerne prøve med lidt kogt bærmos, for at se om han bedre kan lide dette. Det er meget lidt han skal have og så må du se hvordan hans mave reagerer på det. Nogle børn har også stor glæde af sveskemos, evt. blandet med æble og kan rigtig godt lide det.
Nogle børn trives i starten bedst med at blive ammet lidt, få skemad og så blive ammet igen lige bagefter. Men stille og roligt vil det normalt være sådan at du adskiller skemaden og brystet, så han sammen med sin skemad får vand af kop og før han så skal sove bliver han ammet. I takt med at han bliver ældre, så vil rytmen derfor ofte være sådan at han får skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og så ammes f.eks. 1½ time efter, hvor han så puttes. Amning indgår som en fast del af putteritualet de næste mange måneder.
Am ham og gør det i forbindelse med putning. Lad ham falde i søvn hos jer, læg dig med ham og ham ham liggende i din seng og lad ham falde i søvn sådan. Am ham imens han f.eks. er i en sovepose og put ham ikke vågen, men lad ham blive ammet og stort set falde i søvn og flyt ham så. Lad være at kæmpe med ham lige nu. Og lad være med at se jer selv som "for beskyttende" eller "for bløde". I er omsorgsfulde, nærværende og sådan skal I være som forældre. Det andet er noget vrøvl!
Få ham tjekket hos lægen, så I sikrer jer at han er sund og rask og ikke har svært ved at sove, fordi han har ondt. Tal med lægen om hans afføringsmønster osv. og få ham "gennemundersøgt".
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske