Brev:
Søvn og mad?
9. august 2012
Alder:
4 mdr.
Søvn og mad?
Kære Helen
Så skriver jeg igen vedr. vores søn, som nu er 4,5 mdr. gammel. Tak for dit råd vedrørende at prøve at give ham en flaske mm inden natten for at få ham til at sove lidt længere stræk. Vi har forsøgt flere gange (med forskellige typer flasker, typer mm og endda med friskpumpet brystmælk), men desværre uden held – han vil ikke tage flasken (vi har også forsøgt på forskellige tidpunkter - både hvor han var frisk og i hopla, og hvor han var træt i håb om, at han ikke vil registrere at det er flaske fremfor bryst. Både mor og far har også prøvet.). Men INTET har hjulpet, og vores SP mener, at vi skal opgive flasken. Vi vil dog rigtig gerne have det til at fungere, men er dog løbet tør for ideer og lidt ked af at ’kæmpe’ så meget med ham. Mener du, at der er noget, vi kan prøve / gøre anderledes?
Desværre er hans søvn ikke blevet bedre – tværtimod, har den faktisk aldrig været dårligere. Han sover nu kun 2-3 timer fra vi lægger ham kl. ca. 19.00 – derefter vågner han efter 1 time (plus/minus 10 minutter) hele natten indtil kl. Ca. 6.00, hvor han er klar til at begynde dagen. Vores SP har anbefalet, at vi prøver med lidt grød, så det har vi nu gjort tre dage. Han er dog ikke begejstret, og det er kun blevet til en skefuld eller tre (hvoraf højest halvdelen rent faktisk er røget ned) hver dag kl. ca. 11.00 efterfulgt af amning kl. ca 12.00 (jeg har købt din bog vedr. mad og fulgt rådene vedr. at begynde med skemad (blød ske, blande modermælk i, prøve med fingrene, han sidder på skødet, far giver etc.) Han afviser det dog ikke fuldstændig, som han gjorde med flasken, men vender hurtigt hovedet væk og lukker læberne helt i.Vi har også forsøgt at få ham til at drikke lidt vand af et lille glas med uden held.
Grøden er HIPPS risgrød med banan og fersken. En dag forsøgte vi med lidt æble-sveske mos blandet i, hvilket måske gjorde det lidt nemmere for ham, men er det for tidligt? Han virker på mange måder klar – han kan holde sit hoved selv, drejer det, virker interesseret, når vi spiser, men virker altså ikke umiddelbart vild med ’rigtig’ mad…
Vores SP har også anbefalet, at vi lærer ham at sove i barnevognen og hans seng ila dagen (fremfor altid at svinge ham i søvn, som vi har gjort for at få ham til at sove!) på denne måde: Vi lægger ham i barnevogn (eller seng afhængig af vejret) i haven med sutteklud og sut (som han dog ikke er særlig vild med), efter han er blevet skiftet og ammet. I de vågne perioder sørger vi for at lege og aktivere ham – både motorisk og ’mentalt’.
De første ca. 10 min i barnevognen ligger han bare og kigger og virker tilfreds, men begynder så at græde. Jeg går ud til ham med det samme – prøver at trøste ham i barnevognen, men det kan jeg oftest ikke, så tager ham op. Trøster ham og når han ikke græder mere, putter jeg ham tilbage, hvor han oftest begynder at græde igen. Det gentager sig mange gange med tre forskellige resultater indtil videre. To gange har det føltes rigtigt, hvor han til sidst tog sutten, og jeg aede ham lidt og han faldt i søvn i barnevognen. To gange har jeg ammet ham og han er næsten faldet i søvn ved brystet, inden jeg har båret ham over i sengen eller barnevognen – men inden han sover fuldstændig. Desværre har han de andre 4 gange grædt mere og mere og jeg har måtte gynge ham i mine arme, indtil han faldt til ro og næsten sov, hvor jeg lagde ham ned i sengen lige der, hvor han er mellem søvn og vågen, som du anbefaler. Men der har han grædt rigtig meget (op til 40 minutter) – aldrig uden at blive taget op, men jeg synes alligevel, at det er hårdt og jeg er bange for, om vi gør det rigtige. Især når vi lægger ham i hans seng ila dagen kan han græde rigtig meget og til sidst være utrøstelig og også græde i vores arme. Derfor disse spr:
1) Er ovenstående metode rigtig og føler han sig tryg, selvom han græder? Anden måde du kan anbefale, som er kærlig og sikrer, han føler sig tryg, men samtidig lærer ham at falde i søvn ’af sig selv’?? (Vi har måske gjort ham en bjørnetjeneste ved altid at svinge ham for at få ham til at sove??)
2) Mange anbefaler, at vi lader ham blive i sengen/barnevognen, selvom han græder, men ae ham/lægge en hånd på ham, så han ved, vi er der, men at vi IKKE må tage ham op. Men jeg synes, det føles meget forkert ikke at tage ham op og trøste ham, når han græder sådan. Hvad er din holdning til det?
3) I to nætter nat har han sovet sammen med mig, da vi begge nogle gange sover bedre, når han bare kan spise ’direkte’ hos mig, når han vågner hver time. Er det forkert at lade ham gøre det i en periode, indtil flaske eller/og grød kommer til at fungere?
4) Kan du give et råd vedr grød? Er der en bedre grød at give ham? Jeg kan læse mange skriver til dig, at deres baby velvilligt åbner munden for skeen og tygger og synker. Det sker ikke her, så er det mon for tidligt? Han virker klar i forhold til nogle af de punkter, du skriver man skal være obs på – han kan holde sit hoved selv, drejer det, virker interesseret, når vi spiser, men er altså ikke umiddelbart vild med ’rigtig’ mad. Skal vi bare fortsætte som beskrevet ovenover eller kan du anbefale andet?
5) Skal amning følge lige umiddelbart efter grød, så han forbinder de to, eller skal jeg vente 30 min?
6) Jeg har fået anbefalet at en mos af røde bær som topping er det bedste, hvis de ikke er rigtig interesseret i grød. Men jeg synes ikke, at jeg kan finde en færdiglavet til babyer fra 4 mdr. (kun fra 6 mdr.). Må de godt få bær allerede fra 4 mdr, da jeg jo så kan lave en selv.
7) Jeg har læst, at mange babyer i denne alder stopper med at falde i søvn ved brystet. Her er det næsten modsat – det virker som om, at han har mere og mere brug for at blive ammet, både om dagen og om natten. Min SP siger, jeg har rigeligt med mælk, og han ligger højt i vækstkurven. Hvad kan det mon skyldes??
8) Disse uger er det svært at trøste ham. Oftest er det eneste, der virker at lægge ham til brystet. Om natten er det kun det, det der virker! Tidligere kunne hans far gynge ham til ro i sine arme eller i slyngevuggen, hvor vi også kunne hjælpe ham over søvn-stadier, men det synes ikke at virke mere. Vi har derfor (og efter SP’s råd) minimeret brugen af slyngevuggen. Vi har prøvet sut, sutteklud, svøb, synge, vugge ham i arme, flaske og naturligvis masser af kærlighed og omsorg fra hans far, men det eneste, der synes at trøste ham er at blive lagt til brystet (måske fordi han er sulten, tror dog ikke det altid er tilfældet). Nogle råd til hvordan vi ellers kan trøste ham?
9) Flere sige til os, at han ’bare’ skal blive sulten eller træt nok, så skal han nok overgive sig til flasken eller barnevognen, men jeg synes det er en helt forkert holdning og vil gøre det på en måde, så han føler sig tryg og elsket. Men jeg er også ved at blive lidt desperat efter at finde en vej, så han er sulten nok til at sove lidt længere stræk, som jeg kan mærke, at han (og jeg) får mere og mere brug for. Jeg håber ikke, at jeg ’forhindrer’ ham i at få mere søvn ved at være for beskyttende/blød? Håber du har nogle gode forslag??
Til sidst lidt baggrunds-info:
Han har afføring 4-8 gange i døgnet (hvor af nogle er små) og klart flest gange den sidste uge (hvor han også ammer mere – både dag og nat!), hvilket jeg synes er ret meget i forhold til hvad jeg ellers hører? Hans afføring er ret tynd, let grønlig og nogle gange nærmest skummende.
Vi har siden han var ca. 3 uger haft fast aften-putte ritual, der virker rigtig godt – han spiser knap en time og sover derefter nu ca. 3 timer (det plejede at være ca. 5). Han sover i gennemsnit knap 14 timer i døgnet, men bortset fra de ca 3 timer om aftenen, er der de fleste dage aldrig søvntræk på over 1,5 time. Om dagen prøver vi med 3 lure (nogle dage 4), og jeg forsøger at hjælpe ham over de 40 minutter ved at sidde klar ved hans seng og lægge ham til brystet , så snart han vågner og så tilbage igen, hvilket typisk virker på én lur om dagen. ER der andet vi kan gøre, når han sover lur i sin seng? Barnevognen prøver jeg at vippe/gå med, men han vågner altid efter ca. 40 minutter, når han sover i sin barnevogn.
Han udvikler sig rigtig godt og tager godt på. Han har længe kunnet holde sit eget hoved, god til at sidde og stå op (med støtte naturligvis), og han er begyndt at savle mere med klart spyt og spiser klart mere fra brystet. Vi har bestilt tid ved lægen for at få tjekket om han skulle have ondt i maven eller ørerne for at se, om det kan være årsagen. Han virker dog ikke til at have ondt, men græder mere og er en klart mere træt baby end han var for en måned siden, så noget skal der ske!
Jeg ved også, at netop denne alder er svær, men jeg håber dog, at du har nogle råd. Jeg synes, vi har prøvet ’alt’, og vi tvivler på, om vi gør det rigtige ved at lægge ham til at sove i hans seng/barnevognen ila dagen (som vores SP anbefaler) fremfor altid at svinge ham. Samtidig har vi svært ved at få såvel flaske som grød til at fungere. Ja, vi tvivler faktisk lidt på, om vi overhovedet gør det rigtige, da vi ikke synes, det virker, men føler, vi bare skal have hans søvn til at blive bedre – først og fremmest for hans skyld, men vi er også ved at være godt brugte.
Håber du kan svare på ovenstående og komme med nogle altid gode råd.
På forhånd tak.