Svar: Hvordan renser jeg navlen, må jeg give brødskorper og hvad med frugt?
11. juli 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Ulla
Du renser navlen bedst ved at hælde lidt baby-olie (badeolie) i navlen og lade det sidde lidt. Det opløser skidtet, som du forsigtigt kan fjerne med en vatpind.
Du må meget gerne give din datter skorper af forskellig slags. Ofte nyder børn at få brød på denne måde, når de er ved at få tænder og gummerne klør.
Fra 6 mdr.´s alderen må du gerne give frugt. Man kan give både kogt frugt og frisk frugt. Det kan være en fordel at koge frugten i begyndelsen, hvor barnet skal vænne sig til det, men langsomt kan du sagtens gå over til frisk frugt.
Kogt frugt kan være f.eks æble og pære. Men du kan også lave frugtgrød af jordbær, ferskner, blommer, stikkelsbær osv. Man kan lave frugtgrød af både friske og frosne frugter.
Frisk frugt kan være modne æbler, pærer og bananer. De kan f.eks rives på råkostjernet. Du kan også give ferskner, ananas, kiwi-frugter, forskellige meloner og bær. Du kan evt. hælde friskpresset appelsinsaft eller lidt juice over de moste eller revne frugter.
Begynd altid med små mængder af noget nyt, så hun kan vænne sig til det.
Velbekomme.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske