Svar: Grovmotorik, madsituation, slå og skrige
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at høre at du har fulgt med på sidelinjen og nu har fået lyst til at skrive selv :)
Marcus lyder til at være en rigtig dejlig dreng i sund og god udvikling. Han har været syg, har problemer med sin grovmotorik, men har responderet rigtig godt på den behandling og hjælp I har givet ham og det er super flot, at han rent faktisk går 20 måneder gammel.
Når man taler om grovmotorik, så handler det om at barnet skal kunne koordinere sin krops bevægelser og skal kunne udføre bevægelser, der er afhængige af de store muskelgrupper. Det handler også om at være så mobil, at man kan bevæge sig fra et sted til et andet - trille, kravle, gå, løbe osv. Der skal være et samspil mellem barnet og de bevægelser barnet har og laver, og de omgivelser barnet er i.
Det betyder at barnet også skal være i stand til at bedømme afstand, retninger, hastigheder osv. f.eks. når barnet skal gå rundt imellem møbler eller skal prøve at gribe eller kaste en bold. Ligesom barnet skal fornemme forskel på at gå i ujævnt terræn eller på mere lige vej.
Et barn med hypotoni vil naturligt have sværere ved disse ting og barnets udholdenhed vil være lille - han bliver hurtigere træt. Det er naturligvis vigtigt at de i vuggestuen er opmærksom på at det ikke nødvendigvis er fordi han ikke har lyst til at være sammen med de andre, at han måske trækker sig, men at det handler mere om at han ikke altid helt har kræfter til deres tempo ... Man siger at børn med hypotoni skal bruge mindst dobbelt så mange kræfter på en bevægelse end andre børn skal.
Du skriver at han finmotorisk og kognitivt er helt med. Det er rigtig dejligt. Det lyder også rigtig fint hvis han kan gå 300-400 meter og derefter bliver træt. Det betyder jo rent faktisk at han bruger kræfter, som går han det dobbelte .. Hvor langt børn kan gå handler også meget om, hvor meget de er vant til det. Nogle børn går rigtig meget og andre børn køres til stort set alt og kan derfor ikke gå. De fleste 2 årige, vil sandsynligvis godt kunne gå et par km. hvis de er vant til at gå. Det er et forsigtigt skøn herfra :)
Jeg tør desværre ikke svare på om han vokser fra sin hypotoni, det afhænger nok meget af hvad årsagen er ...
Med hensyn til spisesituationen, som lige nu er lidt svær for jer, så er der især en ting som springer mig i øjnene og det er at du skriver "jeg spørger om han vil have mad. Han giver udtryk for at det vil han godt og jeg sætter ham i stolen". Jeg vil foreslå at du nu giver ham en åben stol - altså en stol uden bøjle, og sætter fodstøtten ned, så han selv kan kravle op i stolen. Det at det er ham selv, der på egen vilje kan kravle op og sætte sig ved bordet, tænker jeg vil kunne hjælpe jer.
I stedet for at spørge om han vil spise, så gør opmærksom på at det er spisetid "kom Marcus, vi skal spise nu" og lad ham så selv komme og være parat. Det er generelt en rigtig god idé ikke at stille for mange spørgsmål, ligesom det er en god idé at lade ham få fornemmelsen af at det er ham, der styrer måltidet :)
Prøv at tilbyde en tallerken med lidt forskelligt, uden at spørge hvad han vil have og uden at stille spørgsmål til om du skal hjælpe eller ...
... ej. Selvom han stadig har brug for din hjælp og hurtigt bliver træt, så er det vigtigt at du giver ham muligheden for at føle sig lidt mere selvhjulpen og styrende. Så prøv at give ham lidt mere madro. Prøv også i løbet af dagen at lade ham selv sidde ved bordet, imens du laver noget andet. Du kan stille en tallerken klar foran hans stol, kalde på ham og fortælle at der er mad, lade ham sætte sig selv op på stolen og lade ham gå igang med at spise, imens du f.eks. tømmer opvaskemaskine, lægger tøj sammen eller lignende. Så du er der, men laver noget andet imens han spiser.
Når han skal i vuggestue, kan det nogle gange være en idé at lade ham få morgenmaden der i stedet for derhjemme ... :)
Med hensyn til at slå, så handler dette sandsynligvis om at han stadig ikke helt har ord nok til at beskrive sine følelser. Selvom han er rigtig god til at bruge babytegn, så kan han ikke sige at han føler sig uretfærdigt behandlet eller lignende.
Det er ofte vrede, der løber af med barnet og netop det at føle sig uretfærdigt behandlet - f.eks. når han får nej, så går han hen og slår sin bror. Det kan være en akut opstået vrede eller frustration, men det kan også være sparet sammen over længere tid.
Børn kan også slå i forsvar. Hvis jeres dreng i en bestemt situation føler sig presset og er bange, så vil mange børn slå for at komme væk.
Børn kan også finde på at slå, hvis de lærer at det er sådan man gør. Det kan være større børn som bruger denne metode, for at få deres vilje. Eller forældre der slår barnet over fingrene for at lære barnet ,at der er ting det ikke må røre ved, hvilket i øvrigt er forbudt! :)
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Nogle gange kan barnets reaktion blive forstærket, fordi man skælder for meget ud, når barnet forløber sig og derved kommer barnet til at blive holdt i rollen som "den der slår" ...
Nogle børn slår fordi der ikke lyttes til dem. Det kan være en reaktion på at ville have opmærksomhed, at ville ses ...
Det er vigtigt at finde ud af i hvad situationer det sker og så skal du prøve at gribe ind før det sker. Jo mere du kan aflede din dreng og få ham stoppet, jo bedre er det. Hvis han først forløber sig, så er det sværere at få ham væk fra det. Det handler meget om at finde en ny måde at reagere på, så det ikke kun er et spørgsmål om at skælde ham ud og få ham stoppet men også vise ham, hvordan han kan reagere eller hvad han kan gøre i stedet. Så han får redskaber til at løse de situationer, som er svære for ham.
Hvis det så sker alligevel, så er det vigtigt at anerkede både Marcus og den det går ud over. Man kan f.eks. sige til Marcus "Du må ikke slå storebror, det gør ondt" - storebror kan måske sige det selv - så Marcus ser og hører, hvad det er han gør. Ligesom I også skal anerkende den følelse Marcus har "du blev vred, fordi mor sagde nej, det er også dumt". Og I nogle situationer skal I også forklare at det storebror måske gør, som udløser at Marcus slå også kan være forkert "Du tog bilen fra Marcus, så bliver Marcus sur og slår dig" - så begge børn lærer noget af situationen og Marcus stadig føler sig forstået og mødt.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Også rigtig god sommer til jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Klumpfod (varusfod)
I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.
Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...
Fontanellen
Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.
Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.