Svar: Sove i sin egen seng - 10 mdr.
29. juni 2012
Alder:
10 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev - håber at I havde en god rejse til USA trods forkølelse, jetlag og en søgende lille pige .. :)
Det lyder som en god idé at arbejde på at lillepigen ikke længere får bryst hele natten. Det er naturligvis vigtigt at hun kan lære at sove uden denne afhængighed og en forudsætning for dette er blandt andet at hun får både mad og væske nok hele dagen.
Et forslag til en dagsplan for en pige på 10 måneder, ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt at gumle på, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager i stykker, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg eller lignende. Må også meget gerne suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, - hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop lun sødmælk og puttes derefter - ca kl 13-13.30. Tidspunktet afhænger af hvor sent hun sover formiddagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter. Det kan være forskellige risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, kartofler, sovs. Der skal være mad i stykker og moset mad, så der er noget hun spiser selv og noget I giver hende. Vand af kop.
Kommer i bad og gøres klar til natten
Godnatgrød tilbydes
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes x en
Det er vigtigt at hun mættes nok hele dagen igennem, for at hun ikke behøver brystet om natten, ligesom det naturligvis er vigtigt at du forsøger ikke at amme hende hele natten, for at hun så også spiser mere om dagen .. tingene hænger jo sammen.
En anden vigtig forudsætning for at kunne sove igennem om natten er, at jeres datter ikke længere falder i søvn med brystet i munden. Hun skal i første omgang lære det om dagen, hvilket giver sig selv i takt med at mor jo er på arbejde og far har taget over, men det vil være rigtig godt at far og datter indfører nogle rutiner, som så kan overføres til natten.
Der er ingen tvivl om at deres datter er afhængig af brystet for at kunne sove. Det er også helt naturligt at små børn bliver ammet og falder i søvn ved brystet, men stille og roligt skal de lære at sove uden denne afhængighed og det er tiden at I lærer jeres datter dette nu :)
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende f.eks. at læse i en bog før vi lægger os til at sove. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Jeres datter lyder til at være blevet afhængig af at få bryst. Det er det hun forbinder med at sove. Brystet er hendes søvnassociation.
Hun vågner naturligt op mellem 10-20 gange hver nat, registrerer at alt er som da hun faldt i søvn og hvis det er tilfældet, så sover hun trygt videre. Falder hun derimod i søvn ved brystet, så vil hun blive urolig og føle sig utryg, når hun oplever at ligge et andet sted og vil derfor søge dig og brystet igen og igen, for at kunne sove videre.
Løsningen på dette er ikke at give hverken flaske eller sut, - det er en ligeså dårlig vane ... I stedet handler det om at lære hende at falde i søvn uden at have brystet i munden. Hun må godt blive ammet 2 gange i døgnet og det er fint at sikre hendes behov for mælk på denne måde, men det er vigtigt at hun ikke falder i søvn ved brystet men nu lærer at sove der, hvor I ønsker hun skal sove.
Det kan være at du vælger at amme hende og putte hende i tremmesengen, eller at du vælger at amme hende i din seng og lader hende sove der, men trækker brystet til dig, så hun stadig lærer at sove uden brystet og mere og mere på afstand af dig. Det kan også være at far og datter får indført nogle rutiner i dagtimerne, f.eks. med bestemte kærtegn, ord eller en putteklud, som I så også bruger om aftenen.
Så længe hun falder i søvn med brystet i munden, så vil hun søge brystet igen og igen hele natten igennem og derfor er hun nødt til at lære at sove uden denne afhængighed. Det handler alt sammen om søvnassociationer og det er vigtigt at I nu overvejer, hvad søvnassociationer I giver jeres datter - så I ikke får indført nogle nye rutiner, der så også skal fjernes om et par måneder ... :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske