Svar: Drikker hun mon nok?
11. juli 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Børn har en meget fin regulering af sult og tørst, som man må stole på.
Især når du ammer, må du regne med at hun tager det hun har behov for. Hvis hun gerne vil sutte kortvarigt ved brystet, kan det være for at få den første del af mælken som er mere vandholdig og derfor slukker tørsten. Ofte vil børn der bliver ammet melde sig hyppigere og sutte kortvarigt, når det er varmt, som i øjeblikket, netop for at få lidt mere væske.
Fortsæt med at tilbyde hende vand, som du allerede gør. Hun må gerne få vand fra den kolde hane. Du må gerne tilbyde hende vand til måltiderne, men også gerne lidt som tørstedrik i løbet af dagen.
Du må også gerne give hende fortyndet saft og juice, men det skal være i små mængder, da det ellers kan tage pladsen op for den egentlige mad. Hun må også gerne få sødmælk i kop.
Det tager lidt tid for barnet at vænne sig til at få væske ved siden af brystet, men hun skal nok lære det stille og roligt. Hvis du fortsat synes, at hendes vandladninger er for små, må du få hende vurderet af en læge, men udfra din beskrivelse mener jeg ikke, at du har grund til at være nervøs.
Putter du mælk på øllebrøden og laver mos med vand/mælk, så hun også får væske den vej? Frugtgrød med mælk er også godt til at holde maven igang.
Du skal regne med at afføringen bliver mere træg, nu hvor hun er igang med at få mere fast føde.
Håber ovenstående kan bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske