Svar: Vores datter slår stadig: Skift af dagpleje?
14. juni 2012
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære fortvivlede mor
Hvis jeres datter skal skifte til børnehave om 3-4 måneder, så synes jeg ikke I skal skifte dagpleje. Hun er lige blevet storesøster (tillykke med det) og har ikke brug for et yderligere skift i sin hverdag.
Samtidig tænker jeg også at hun jo sandsynligvis ikke slår, river og sparker, bider osv. i dagplejen - hun er jo sammen med en baby og forløber sig derfor naturligt ikke på samme måde, når hun er der - og det er netop vigtigt at forsøge at få hende ud af den rolle, hvor hun reagerer så uhensigtsmæssigt.
Det kan sagtens tænkes at skiftet til børnehave vil gøre en forskel. De større børn vil tackle hende på en anden måde og det kan på mange måder være en hård men også en nyttig læring. Og samtidig vil der naturligt være flere uddannede pædagoger osv. som vil kunne se jeres datter i samspil med andre og ud fra dette måske vurdere om hun har brug for ekstra støtte i visse situationer.
Hos jer lyder det som om at det handler meget om at reagere hensigtsmæssigt i situationen og som udgangspunkt forhindre at hun når dertil, hvor hun forløber sig. Det er meget vigtigt at I er sammen med hende, når hun leger sammen med andre. Når I ved at hun reagere så fysisk voldsomt som hun gør, så skal hun ikke være alene med andre børn, men I skal være der, så I kan guide og vejlede hende når I fornemmer midste træk til at hun vil slå eller være efter et andet barn. Det er vigtigt ikke at gribe ind med skæld ud, men i stedet netop deltage i legen sammen med børnene så hun lærer, hvordan man gør, ved at I viser hende vejen.
Hvis hun får mange skæld ud når hun forløber sig, så er der en risiko for at hun bliver i rollen, som den der slår og river i andre. Det er derfor vigtigt at forbygge at det sker, altså nå at gribe ind og hjælpe hende, før det når dertil, hvor hun forløber sig.
Når det så alligevel en gang imellem sker, at hun slår en anden, fordi den anden f.eks. tager legetøj som jeres datter vil lege med, så er det vigtigt at I går ind og mægler mellem børnene. I skal for det første trøste det barn, jeres datter slår og sætte ord på "det var forkert at hun slog dig, man må ikke slå andre, det gør ondt", så hun også hører, hvad det er hun har gjort. Men det er også vigtigt at I fortæller jeres datter, hvad hun skal gøre i stedet for "ikke slå, det gør ondt. Pigen vil se din dukke, så nu leger hun med den og du kan lege med den her i stedet" eller lignende. Altså hele tiden være der, gribe ind og vise hende hvordan.
Hun lærer det også sammen med andre børn og vil lære det, når hun starter i børnehave, men hun lærer det især ved at I hjælper hende og guider hende, når hun er sammen med andre og ved at I forebygger at det sker, ved at gribe ind før det sker :)
Når hun er i legestue med dagplejer, så er det naturligvis vigtigt at dagplejer på samme måde er sammen med jeres datter og griber ind, når I erfaringsmæssigt ved at hun har svært ved at kontrollere sine følelser. Det kan være en god idé at tale med den tilsynsførende pædagog, hvis I oplever at problemet hos dagplejer er stort. Heldigvis lyder det som om at dagplejer med kun to børn har rig mulighed for netop at være ekstra omkring jeres datter.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske