Svar: Gider ikke spise aftensmaden
13. juni 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Nadia
Tak for dit brev :)
Jeg vil begynde med et svar på dit sidste spørgsmål om hvorvidt du allerede skal begynde at ændre rytme - og ja, det synes jeg du skal. Dette fordi den rytme din datter har, naturligt vil spille ind på flere af de andre spørgsmål du stiller og nogle ting vil måske løse sig netop fordi du forsøger at skabe den rytme, som din datter skal have, når hun starter i vuggestue.
Det vil derfor være en rigtig god idé at I begynder at stå op til den tid, du regner med at skulle starte dagen, når hun skal i vuggestue. Det at stå op til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend vil påvirke hendes indre ur og vil også påvirke hendes rytme for resten af dagen. Det har altså betydning for hendes behov for mad, spisetidspunkter og også hendes søvnbehov og hvad tid hun sover på dagen igennem.
Hvis stå op tidspunktet I har nu, bliver det samme, når hun starter i vuggestue, så skal du ikke ændre på noget. Så følger du bare den rytme I har og så vil dette regulere sig ind stille og roligt. Hun vil naturligt godt kunne blive ekstra træt, når hun starter i vuggestue og her vil hun så kunne sove det ekstra - det modsatte vil også kunne ske, at der sker så meget nyt og spændende at hun har sværere ved at sove og så vil hun måske sove det mindre i en periode. Her må du se hvad hverdagen bringer.
Det vil være en god idé at fjerne amningen om formiddagen før hun starter i vuggestue, så hun har lært at sove uden bryst / mælk inden denne lur. Her kan hun så suppleres med ½ bolle med lidt smør og ost, ved siden af den frugt hun allerede får. Og med hensyn til mælken inden middagsluren, så synes jeg du skal overveje om hun vil have glæde af en flaske. Du behøver ikke give flaske, du kan fint amme hende aften, sen aften og tidlig morgen når hun bliver 8-9 måneder, men hvis hun vil tage imod en flaske, så kan det være dejligt for hende, at få den at sove på. Det giver en ro og gør måske at hun sover bedre og også har lettere ved at overgive sig til søvnen. Så nogle gange er flaske en god idé og det kan være en idé at forsøge dette før hun starter.
Ellers kan pædagogerne prøve med lidt mælk af en kop inden putning. Du kan tale med dem om, hvordan de gerne vil gøre det, da du jo plejer at amme på dette tidspunkt. Det er synd for både din datter og for pædagogerne, hvis hun aldrig har fået andet end bryst og så pludselig helt skal undvære - det kan næsten kun give gråd og ulykkelighed ...
Det er helt rigtigt at det måske vil være nødvendigt i en overgangsperiode at give hende aftensmad tidligt, fordi hun bliver for træt om aftenen og er så fyldt op med indtryk og stimuli hele dagen igennem, at hun ikke kan overskue at spise, til normal spisetid. Også her må du være fleksibel og det er helt okay at gøre som du har tænkt - tilbyde aftensmaden tidligere og så stille og roligt flytte tidspunktet og komme ind på normal spisetid for jer igen.
Du skal sørge for at hun får mange små måltider dagen igennem og du skal hjælpe hende med at få mad nok, netop fordi hun ikke er ældre end hun er, bliver træt og har svært ved at overskue det hele. Men du skal modsat ikke gå op i om hun spiser x antal gram. Det vigtigste lige nu er at hun spiser, er glad for at spise, forbinder det med noget dejligt og rart og så skal du naturligvis også se på, hvordan hun trives og udvikler sig. Det at starte i vuggestue vil måske også gøre noget ved appetitten, - måske bliver hun en af dem, der spiser rigtig godt til frokost, fordi hun nyder selskabet af de andre børn, - det er hørt før :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske