Svar: Pludselig dårlig søvn
13. juni 2012
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Ingrid og Maries mor
Mange børn vil i 2½ - 3 års alderen begynde at vægre sig mod at sove og kan også vågne med gråd om natten. Mange børn bliver bange for mørke i denne alder og har brug for sikkerhed for at forældrene er der, det kan være en natlampe, en åbenstående dør eller det kan være nødvendigt at være hos mor og far i en periode.
Det kan være en idé at lægge hende på en madras på gulvet i soveværelset, når hun vågner om natten. På den måde kan hun stadig få lov til at komme ind til jer og få den tryghed hun viser behov for, du kan give hende en hånd at holde i, tale beroligende til hende osv. men hun sover for sig selv. Det er lettere at komme fra en madras på gulvet til eget værelse, end det er at komme fra smørhullet mellem mor og far til egen seng igen ...
Marie bliver også mere og mere bevidst og derfor skal I naturligvis også være opmærksomme på om det er et reelt behov, eller fordi hun synes det er super hyggeligt at være hos jer - ikke at behov for hygge ikke også er reelt nok, men det kan godt blive en vane, at hun vågner og nærmest i søvne søger jer, hvor hun egentligt kunne følges tilbage til egen seng igen.
Nogle børn vågner også, græder lidt og søger forældrene, fordi de tisser. De vågner fordi de mærker tissetrang, men har endnu ikke lært at søge toilettet. Hvis I f.eks. er igang med at træne renlighed, så kan det nogle gange være en idé at følge barnet på toilettet og give lidt at drikke og så derefter følge tilbage til egen seng igen, hvor barnet så hjælpes til at sove videre.
Mareridt opstår ofte også i 3-5 års alderen og det kan også være dette der spiller ind hos jer. At hun begynder at opleve verden mere farlig, drømmer om adskillelse og ting der er svære, ting hun hører og ikke forstår. Børn i Maries alder har mere og mere fantasi og har rigtig svært ved at skelne mellem fantasi og virkelighed, og det kan også spille ind hos jer.
Det kan være en god idé at lade pigerne sove sammen. Det kan godt nogle gange give den tryghed hun viser behov for - det må dog afhænge af hvordan Ingrid har det med det, om hun har lyst til det .... For mange børn vil det dog virke mere fair at "børnene sover sammen" og at "mor og far sover sammen", end at forældrene sover sammen og børnene alene.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske