Brev:
Hvad skal jeg gøre hvis jeg ikke får udmalket til hvert måltid?
12. juni 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Helen,
Tak for dit svar angående grød.
Vi er så småt i gang med grøden og den glider ned med stor fornøjelse og smil :-)
I din bog om børn og mad står der i opskrifterne på grød og mos at vi skal tilsætte modermælk eller erstatning.
Jeg ammer Ingrid og har masser af mælk men jeg kan kun malke ud når den unge dame spiser af det ene bryst og pumpen kører på det andet.
Dette er ikke altid lige nemt da den unge dame hiver i slangen og leger med flasken, slipper brystet osv.
Det er lykkes mig at udmalke så jeg den sidste uge har haft mælk til grøden.
Mine spørgsmål er:
- Hvad skal jeg gøre hvis jeg ikke får udmalket til hvert måltid?
Ingrid har desværre fået lidt børneeksem så jeg vil helst undgå erstatning.
Hun er en skøn tyksak med masser af elastikker og dobbelthager og jeg ammer hende jo fortsat på samme niveau som tidligere - så er det nødvendigt at tilsætte modermælk.
Jeg er opmærksom på, at det også er for smagens skyld så det minder hende om min mælk.
Jeg ved også at komælk kan bruges i små mængder efter 6 mdr. ( hun er lidt over 5 mdr. gammel). Komælk vil jeg også helst vente med så jeg tænker om jeg ikke kan nøjes med at koge grøden på vand og tilsætte fedtstof og lækker frugtgrød på toppen.
Hvad med grøntsagsmosen (vi er endnu ikke i gang med men jeg tænker, at hun snart er klar)
- Skal vi også tilsætte modermælk i mosen?
Er det her også for smagens skyld eller fordi hun ernæringsmæssig har brug for det?
Her i Los Angeles kan jeg købe alverdens lækre økologiske færdiglavede mos tilberedt kun med grøntsager og vand.
Jeg har købt søde kartofler og gulerodsmos til en start.
- Skal jeg opvarme eller koge mosen inden servering?
På glasset står der rør rundt og server. Men jeg tænker at det skal varmes lidt op/koge og tilsættes fedtstof og evt. modermælk.
- Hvad gør vi når vi er på eventyr hjemmefra og medbringer mad - jeg tænker opvarmning osv.?
Hvad med den hjemmelavede mos tilsat kød eller fisk som hun må spise når hun bliver 6 mdr.
Kan jeg fryse mosen ned med kød/fisk eller skal jeg tilsætte dette umiddelbart inden servering?
På forhånd tak for din hjælp.
Varme hilsner
Louise