Svar: Sover for lidt
12. juni 2012
Alder:
19 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :) Jeg vil meget gerne dele mine tanker med jer.
Jeres dreng sover samlet ca. 12 timer i døgnet og det er ganske rigtigt ikke så meget, som gennemsnittet, men stadig okay. I har dog ret i at det ville være rigtig godt, hvis han kunne sove bare 1 time mere ...
I fortæller at han ofte falder i søvn under frokosten og det tyder på at han måske kunne have glæde af en formiddagslur. Nogle børn har stadig brug for to lure dagligt i denne alder og det kan godt nogle gange give bedre søvn og mere overskud, hvis han sover bare 40-45 minutter om formiddagen. Det behøver ikke betyder ikke at han så ikke kan sove middagslur tværtimod ...
Hvis han sover en formiddagslur, så vil middagsluren sandsynligvis ligge lidt senere. Det igen vil kunne betyde at han sover lidt senere om aftenen, f.eks. først går i seng kl 20 og på den måde kan I være heldige at rykke hans stå op tidspunkt med en time. Det kan være et forsøg værd og det er helt okay at han lige nu virker til at have brug for en ekstra lur. Det må han gerne få.
Det vil naturligvis være rigtig dejligt, hvis han vente med at vågne til kl 06, hvor I andre står op, så han tog en time mere om morgenen. Dette kan ændres ved at I forsøger at ændre lidt på hele hans rytme, som beskrevet. I kan derudover også sætte et mørklægningsgardin op hvor han sover, så han ikke vækkes af morgenlyset. Det giver ikke hele løsningen, men kan være en hjælp på vej.
Og så kan det også være en god idé at give ham en godnatgrød som del af putteritualet. Det kan nemlig ikke udelukkes at han også vågner fordi han er sulten. Det er jo mange timer han har sovet, uden at få noget ... Igen vil det være lettere at nå at give ham en godnatgrød, hvis hele rytmen bliver rykket lidt, så han først går i seng kl 20 ... Det vil ikke ændre noget at I putter ham en time senere, - han vil her stadig stå op kl 06. Men I kan ændre lidt på rytmen ved at ændre hele dagen igennem og hos jer som sagt forsøge med en kort formiddagslur.
Det kan også nogle gange være en god idé at lade lidt vand (drypfri kop) og frugt stå fremme ved hans seng, så han kan tage sig lidt at spise, når han vågner. Det kan nogle gange gøre at han derefter så sover lidt videre igen - generelt må dog siges, at man også skal passe på med den tidlige morgenmad, fordi det kan gøre at han så vågner mere, netop fordi han vænner sig til at spise tidligt og dermed igen vågner fordi han er sulten.
Jeg håber I kan bruge lidt af disse tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske