Svar: Aftengråd - 3 mdr.
12. juni 2012
Alder:
3 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og dejligt at høre at I har fulgt med i brevkassen og at I har kunne bruge nogle af de råd, jeg har givet til andre :) Og tillykke med den lille pige :)
Jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med jer, for flere ting kan spille ind hos jer og I må bruge det jeg skriver, så godt I nu kan :)
Det er helt natuligt at børn i 3-4 måneders alderen har svært ved at overgive sig til søvnen. Jeres datter begynder at opleve verden mere og mere bevidst og får derfor flere stimuli og dermed også sværere ved at koble fra. Hun kan på den måde godt blive næsten overstimuleret, fordi hun suger til sig af indtryk og nogle gange måske ikke viser træthedstegn, før det næsten er for sent ...
Det kan derfor nogle gange være nødvendigt at kikke lidt mere på klokken i denne alder og hjælpe hende til ro og lure i løbet af dagen ud fra hvad klokken er, mere end hvad signaler hun sender, simpelthen for at hjælpe hende til ro. Det vil i den forbindelse ofte være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt, - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen, ligesom det vil være en rigtig god idé at amme hende i forbindelse med at hun skal sove, så mælken indgår som en fast del af hendes putteritual.
Og hun må her meget gerne blive ammet i søvn sidst på dagen, hvis det kan hjælpe hende til at overgive sig til søvnen og få sovet det hun har behov for. Derfor må mor gerne lægge sig med hende i dobbeltsengen og amme hende i søvn der og lade hende sove der - det er okay hvis det er det, der kan få tingene til at fungere lige nu.
I fortæller at hun græder med skrig og I skal naturligvis være opmærksomme på om hun kan have ondt. Et barn der har ondt, vil som regel ikke holde op med at græde, selvom det tages op og trøstes. Barnet græder ofte med en "skrigende" lyd i høje skingre toner, der kan komme et højt gennemborende skrig efterfulgt af en kort pause og så skriger barnet igen. Et barn der har ondt og som har grædt længe, kan godt græde svagere efter noget tid og gråden kan nogle gange næsten lyde hæs ...
Det barn der græder, fordi det har brug for ro, vil ofte klynke i starten. Man kan sige at gråden ofte starter som en svag klagen, der stille og roligt bygger sig op til en høj fortvivlet gråd. Når barnet puttes og lulles, så ændrer gråden karakter og bliver til små klynk, snøft og holder tilsidst op. Jo mindre barnet stimuleres, jo mere hjælper det på gråden.
Jeg kan ikke helt ud af jeres brev helt tyde, hvordan jeres datters gråd er, men tænker at min beskrivelse her måske kan give jer et billede af om hun måske kan have ondt og også af om hun måske har brug for lidt mere ro og rytme dagen igennem, så hun ikke bliver overtræt sidst på dagen.
Den plan I sender ser umiddelbart fin ud og det lyder som om at hun har begyndende rytme. Det lyder også som om at hun sover godt hele dagen igennem og derfor skal I naturligvis også være sikre på at hun ikke græder, fordi hun er sulten og har brug for mere mælk - men også her er i opmærksomme og det er rigtig fint at I nogle gange supplerer amning med en flaske, hvis I fornemmer at det har god effekt og er det hun har brug for.
I skriver at "Når hun er i dette humør falder hun desværre ikke til ro ved brystet. Så hun kan heller ikke ammes i søvn" og måske skulle I prøve at mor lægger sig og ammer hende i dobbeltsengen eller far putter hende i barnevognen og giver hende en flaske der - før hun kommer i dette humør. Altså forebygge at det sker, ved at give hende mælken før hun bliver for træt og ked af det - igen kikke mere på klokken end på hendes trætheds signaler :)
Når jeg ser på jeres dagsplan, så tænker jeg også at hun jo sover to meget lange lure, ofte af ca. 3 timers varighed. Det må hun naturligvis gerne men det betyder naturligt at hun kan have svært helt at sove sin 3. lur. Hun har formentlig brug for 3 lure, men er samtidig måske ikke helt træt nok, fordi hun har sovet så meget som hun egentlig har. Og derfor har hun ekstra meget behov for hjælp, til at falde i søvn der, samtidig med at netop sidst på dagen sker der også mere derhjemme, der er mere uro, storebror kommer hjem, aftensmad skal laves osv. Og hun vil også gerne følge med i dette - men mangler så sin 3 lur og dermed overskuddet og så bliver hun overtræt ...
De fleste børn vil i denne alder trives med 15 timers søvn i døgnet. Ofte vil det være rigtig fint, hvis barnet sover så hun f.eks. sover 5 timer fordelt på 3 lure og så en nattesøvn på ca 10 timer. Jeres datter må naturligvis gerne sove 6 timer i løbet af dagen og så sove en time om aftenen, så hendes dagslur udgør 7 timers samlet søvn, hvis hun trives med dette, men hendes nattesøvn vil så kun vare ca. 8 timer og det betyder at hvis hun står op kl 6.30 og skal sove 3. lur mellem 19-20, så vil hun naturligt være vågen om aftenen mellem 20-22.30, hvilket også er helt okay.
Det er mere så I har lidt idé om, hvad I kan forvente lige nu ... :)
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej og vil også anbefale jer at læse min bog "Helens bog om børn og søvn", netop om børn i 3-4 måneders alderen og de søvnudfordringer søvnen og udviklingen giver der :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske