Svar: Søvn, mad og rytme
11. juni 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Tina
Tak for dit brev og velkommen tilbage, hvor dejligt at høre fra dig igen og hvor dejligt at I nu har fået en lillebror - tillykke med det :)
Det lyder som den rigtige beslutning at du er gået over til at give flaske og det lyder også som om at jeres dreng trives både med flaske og med skemad. Han lyder til at være en stor dreng, med en god appetit og det er ganske fornuftigt at du nogle gange holder igen med skemaden. Jeg anbefaler altid at give lidt og tit i stedet for få og store mængder. Det er altså, efter min mening og erfaring, bedre at give ham ¾-1 dl. grød og mos 3 gange dagligt, end at give ham 1 - 2 dl grød og mos to gange dagligt.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider og nuværende dagsplan, vil derfor se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
Morgen 7: Tilbydes ¾ - 1 dl grød, gerne med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Sover morgenlur
Formiddag 9.30: Flaske, når han vågner af sin lur
Frokost 11: Tilbydes ¾-1 dl. grød eller lidt grøntsagsmos, vand af kop
Flaske og puttes til middagslur ca kl 12
Eftermiddag 15: Flaske
Sover sin 3. lur
Aften 17.30: Tilbydes ¾-1 dl. Grøntsagsmos, - udgangspunktet er de grøntsager I andre får at spise, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19
Sen aften 23-24: Flaske
Midt nat: Evt. flaske
Det er vigtigt at du tilbyder din dreng flaske, også selvom han nogle gange kun drikker 100 ml, så tæller det med i væskebehovet og det er på samme måde vigtigt at du ikke begynder at lave grød og mos kun på mælk, fordi du så tænker at det så kan erstatte flasken - det kan det ikke. Det er ikke kun et spørgsmål om at give ham mælk, men også et spørgsmål om at sikre ham væske og han kan ikke spise sit væskebehov, han er nødt til at drikke meget vand af kop og også stadig få meget mælk af flaske. Derfor er det også vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så han stadig drikker sine flasker. Først omkring 7 måneders alderen kan mellemmåltider begynde at erstatte hans flasker.
Du skriver at han ofte spiser 2 dl. skemad til aften og ofte kun drikker 100 ml af sin flaske både aften og sen aften. Det kan derfor være en god idé at du skærer lidt ned i mængden af grøntsagsmos om aftenen, så han spiser lidt mindre og drikker lidt mere. Hvis han drikker lidt mere mælk aften og sen aften, vil han sandsynligvis kunne begynde at sove lidt længere uden mælk om natten. Han skal stadig have sin tidlige morgenflaske, men måske vil han kunne sove fra midnat og til kl 05, før han så får den - det kunne jo være dejligt :)
Jeg anbefaler normalt at man forsøger at arbejde på en rytme, hvor barnet får skemad, når det vågner af en lur og får mælk inden barnet så puttes igen. Mælken er en naturlig del af putteritualet. Hos jer er det lidt svært, da han endnu ikke er vågen så længe, før han sover igen, men still og roligt vil det sandsynligvis passe rigtig fint at han får skemad, når han vågner og mælk inden putning. I hvert fald er planen jeg har sendt dig, lavet lidt i den retning.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og så vil jeg også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder opskrifter, dagsplaner, og kan slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få hvornår, hvordan det skal gives, konsistens, mad i stykker osv. :)
Rigtig meget held og lykke og god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske