Brev:
Søvn, mad og rytme
11. juni 2012
Alder:
5 mdr.
Søvn, mad og rytme
Hej Helen
Som overskriften lyder, så har jeg et par spørgsmål om min dreng på 5 måneder.
Først lidt baggrundsviden: Frederik blev født 4 dage over termin med en vægt på 4418 g og 55 cm lang. Amningen kørte lige fra starten af, hvilket jeg var meget glad for, da det ikke kunne lade sig gøre ved min første søn. Han sov godt, de første 3-4 måneder, men begyndte så at vågne oftere og oftere i barnevognen om dagen og pludselig hver 2 time om natten pga sult. Jeg besluttede mig for at stoppe amningen, da det blev for udmattende, og så ville jeg gerne have noget mere tid med min ældste søn på 3 år, som i forvejen ikke er stor fan af lillebror, så han blev flaskebarn som 5 måneder.
Han har taget vældig godt mod skemaden og kan spise omkring 1 dl. til frokost og omkring 2 dl til aften. Nogle gange stopper jeg, da jeg er bange for at det er for meget. Ved 5 måneders undersøgelsen vejede han 9,1 kg og var 78 cm lang - altså en stor dreng!
Lige nu ser vores dag sådan ca. ud:
6.00: Frederik vågner og kan ikke sove videre. Tit han han spist ved 4 tiden, så han er ikke sulten på dette tidspunkt, så vi står op, hvilket er fint, da storebror også skal op her.
7.00: Frederik spiser. Her er jeg i tvivl om, han skal have flaske eller grød (min egen sundhedsplejeske synes jeg skal give ham grød, for at trække ham til middag)
7.30-9.30: Sover
10.00: Her begynder han at vise tegn på sult, og det er her på dette tidspunkt, jeg ikke rigtig ved om han skal have flaske eller grød, da det jo er tidligt at få middagsgrød her. Jeg plejer at trække den til 10.30, og give ham grød, men det er stadig tidligt synes jeg.
11.30-13.30: sover
14.00/14.30: Flaske
15.30: Eftermiddagslur - 45 min - 1 time
17.30: Grøntsagsmos
19.00: Godnatflaske, hvor han ikke drikker meget (ml. 40-80 ml. sikkert pga mosen )
Sen aften: Natflaske (drikker kun 100 ml)
Midt nat: flaske (drikker igen kun 100 ml)
Jeg synes ikke at han drikker så meget af flasken, som han burde, selvom jeg synes han virker meget sulten. Dog har jeg erfaret at han drikker mere, når andre end mig giver ham den.
Synes du, at han allerede skal have 3 skemåltider om dagen eller skal vi vente 1 måned? Hvis han får en flaske kl. 10.00 så er han jo ikke så sulten efter skemaden til middag. Egentlig burde han nok komme i seng lidt senere for at det hele kunne passe lidt bedre sammen, men vi nyder også at have ro kl. 19 når både den store og den lille er lagt i seng:-) Jeg laver for det meste grøden selv af halv vand og halv modermælk, men overvejer at lave den af 2 dl. modermælk i stedet. Hvad synes du om det? Vil det mætte ham mere?
Hvordan synes du dagsplanen ser ud og hvad synes du jeg skal gøre om formiddagen mht mad?
Med venlig hilsen
Tina