Brev:
Laaaang tid om at falde i søvn
10. juni 2012
Alder:
16 mdr.
Laaaang tid om at falde i søvn
Kære Helen
Jeg skriver til dig angående putning om aftenen af min søn på 16 måneder. Problemet er at det altid tager 1 til 1½ time at få ham til af falde i søvn. Og det er begyndt at gå mig rigtig meget på at skulle bruge så lang tid hver aften. Det er stort set altid mig der putter da min søn for det første klart foretrækker mor til dette :) og for det andet fordi min mand hver anden uge har aftenvagt.
Det foregår på den måde at vi ligger i vores seng begge to og ja..... så bliver han ammet lidt, nusset lidt, han vælter rundt i dynerne, griner, snakker, jeg siger med jævne mellemrum at han skal lægge sig ned (hvilket han udmærket forstår), nogle gange bliver det sagt med lidt hårdere tone end jeg egentlig synes er i orden men som tiden går vokser frustrationen indeni mig. Jeg føler mig totalt magtesløs over ikke at kunne få mit barn til at sove.... Jeg har aldrig gæster om aftenen da jeg bliver alt for stresset over at ligge inde i soveværelset mens de sidder i stuen og venter. Så socialt set har det også en konsekvens.
Vi starter kl. 19:00 med at gøre ham natklar og et sted mellem 19:30 – 20:00 går vi ind i soveværelset. Han er tydeligt træt og virker til at kæmpe imod af al magt for ikke at falde i søvn. Jeg har opdaget at når han kommer ned at ligge og øjnene bliver tunge så gør han alt for at komme op igen og ikke ti vilde heste kan få ham til at blive liggende. Og holde ham nede er heller ikke lige vejen frem synes jeg.
Han sover i vores seng hele natten hvilket er helt fint for mig. Det er kun et problem at det skal tage ham så lang tid at falde i søvn. Jeg har overvejet om han skal begynde at falde i søvn i sin egen seng men kan heller ikke overskue dette helt. De gange jeg har forsøgt at forlade soveværelset for fx bare at gå på toilettet er han gået helt i panik. Så tør slet ikke tænke på hvordan han vil reagere ved at skulle ligge for sig selv uden nærkontakt til mig....
Vores hverdag er rimelig stabil. Jeg går stadig hjemme på ubestemt tid med ham efter eget ønske og nyder virkelig dette. Vi spiser og har aktiviteter på rimelig faste tidspunkter og har en forudsigelig hverdag. Hans middagslur ligger i tidsrummet 12-15 og er for det meste på 2 timer indenfor dette interval. Jeg oplever ikke at længden af hans middagslur eller tidspunktet for denne har nogen indflydelse på hvor nem han er at få til at sove om aftenen.
Det skal lige siges at han altid er glad i situationen, der er aldrig gråd inde i billedet.
Jeg har læst i nogle af dine svar til andre at en måde at ændre det på kan være at starte på det tidspunkt hvor barnet normalt falder i søvn. Dette har jeg mine betænkeligheder ved idet jeg har oplevet at det tager ham lige så lang tid at falde i søvn hvis vi en sjælden gang har været ude og han først kommer i seng eksp. Kl. 22.
Så kære Helen; nogle gode råd modtages med kyshånd så sovesituationen kan blive en rar stund for os begge.
Venlig hilsen
Julie