Brev:
Søvn og opvågning
10. juni 2012
Alder:
9 mdr.
Søvn og opvågning
Hej Helen.
Du har været en stor hjælp tidligere, og derfor håber jeg også du kan hjælpe denne gang.
Min søn er nu 9 mdr (13. juni)og han er en skøn dreng. Han kravler, er lige begyndt at rejse sig op af sofabordet, undersøger alt omkring ham og er meget kærlig og tillidsfuld. Han spiser godt og er ikke bange for at prøve nye smagsoplevelser. Han er lige begyndt i dagpleje og han elsker det. Han omfavner den nye hverdag, så det er dejligt.
Han sover to lurer om dagen og her er der oftest ikke de store problemer. Engang imellem, skal han lige have tre rul over en haveslange og så sover han mellem 1-2 timer - dog er han begyndt at vågne oftere op og begynde at ligge og snakke og lege, og der skal vi hjælpe ham videre ved at rulle barnevognen.
Men når det kommer til bette mandens nattesøvn, går det helt galt.
Når det kommer til natten, er det blevet et rent h.... og vi aner simpelthen ikke hvad vi skal gøre. Vi har en fast putterutine med ham og gør meget ud af, han ved det er nattetid og ikke lege tid, og for en kort stund virkede det som om han forstod det og faldt selv i søvn i sin seng. Vi sad i en gyngestol eller på gulvet, hvor han ikke kunne se os, indtil han faldt i søvn. Men desværre - i takt med han blev ældre - begyndte det at tage længere og længere tid for ham og flere gange end jeg egentlig bryder mig om det, har vi gået ham i søvn i vores arme. Det har været den nemme løsning da det ikke har taget mere end et par minutter førend han faldt i søvn.
Nu er han lige om lidt 9 mdr. og aftenputningen hiver tænder ud. Det er som om han ikke forstår han skal sove. Og derfor ender det med vi vader rundt med ham indtil han sover, så lægger vi ham og i 7 ud af 10 tilfælde sover han indtil næste morgen. Men det er jo ikke holdbart i længden. Så hvad dælen kan vi gøre?
Når vi endelig har fået ham til at sove om aftenen, vågner han kort tid derefter, enten med et skrig eller ved at han ligger og snakker og leger. Når vi så går ind til ham bliver han helt vild og smiler og er i et vældigt humør. Men han er tydeligvis meget træt. Vi tager ham op og går rundt med ham og han falder i søvn, men ligeså snart vi lægger ham fra os skriger han og vi kan begynde forfra. Det skal siges at når vi går med ham, kan han begynde at vride sig være meget urolig og derefter begynde at græde.
Hvordan kan vi hjælpe vores søn til en bedre aftenputning og dermed en bedre nattesøvn?
Lidt bonus info.
Han er en stor dreng af sin alder både i højde og drøjde. Han kan ikke trille fra ryg til mave - har trænet med ham men han nægter det simpelthen. Han kan heldigvis så meget andet :-) Han har afføring hverdag og tissebleer. Han døjer med børneeksem, men er i behandling.
På forhånd tak
Louise