Svar: Flytte til nyt hus
10. juni 2012
Alder:
23 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev - det lyder dejligt med nybygget hus på landet :)
Jeg synes bestemt at det er en god idé at I starter med at lade jeres dreng sove på sit eget nye værelse. Det kan godt være at han i starten vil have svært ved det og at I skal bruge lidt ekstra tid på at gøre ham tryg og derfor være der ekstra for ham, når han skal puttes og hvis han vågner om natten. Men det er vigtigt at I får signaleret at det er sådan ritualet og rutinerne er, hvis I gerne vil have at han lærer at sove der.
Man kan sagtens bruge netop flytningen og det skift dette naturligt giver, til at få skabt nye søvnvaner og det kan være en stor fordel. Hvis I starter med at lade ham sove hos jer i det nye hus, så vil han naturligt forbinde dette med stedet hvor han sover og så kan det blive sværere at få ham på eget værelse et par måneder efter.
Det der er vigtigt er at I gør ham så tryg ved det nye værelse som muligt og hvis I inden har et putteritual, som I bruger, skal dette naturligt følge med. Jo mere genkendelighed, jo tryggere er det. ...
...
Der er så vidt jeg kan se rigtig lang tid til - jeres dreng er knap 2 år nu og du skriver at I først flytter, når han er knap 3 år gammel. Så der sker jo rigtig meget på det år. Til den tid vil han måske allerede have fået en åben seng, eller også kommer det til at passe med at han kan få en åben seng på sit nye værelse. Og et nyt ritual kunne f.eks. bestå i at I sidder på sengekanten og læser godnathistorie for ham om aftenen. Dette skal I naturligvis prioritere, så det at komme i seng og skulle sove er noget han ser frem til, det er en hyggestund, som er rigtig rar.
I forhold til om han sover bedst med lidt lyde eller ro, så kan dette også ændre sig meget i løbet af et år. Det vil for børn i 2 ½ - 3 års alderen ofte være af stor betydning at de kan høre mor og far og ved hvor de er. Derfor vil en lille natlampe og en åbenstående dør ofte være rigtig rart, netop fordi han så kan hører at I rumsterer rundt, når han skal sove og han kan føle sig sikker og mærke at han ikke er alene.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske