Brev:
Slut med flaske til natten
9. juni 2012
Alder:
15 mdr.
Slut med flaske til natten
Hej Helen,
Jeg skriver vedrørende min datter på knap 15 måneder. Hun har fået flaske siden hun var 3 måneder og får indtil videre stadig en flaske inden hun puttes til nat ca. kl. 19.30
Vi vil gerne så småt begynde at skære ned, så hun ikke skal have en flaske længere og synes vi nu er inde i en god periode hvor vi kunne gøre det.
Efter aftensmaden, som vi begynder på kl. 17.30-17.45 leger hun lidt mens vi rydder op og så kommer hun i bad og får nattøj og det er vi færdige med ca. kl. 19.
Herefter får hun flaske i stuen og indmellem putter vi lidt, hun går lidt rundt om sofabordet eller vi ser lidt fjernsyn.
Ca. kl. 19.30 bliver hun puttet med hendes puttebamse og en godnatsang i hendes seng og falder i søvn uden problemer i løbet af 10-15 min.
Vi er begyndt at læse lidt for hende i sofaen for at gøre det til en ny hyggelig ting inden hun skal sove, som jeg har læst du anbefaler, men det interesserer hende overhovedet ikke. Vi finder små, korte historier med billeder, men hun vil hellere bare bladre lidt og så mister hun hurtig interessen.
Skal vi bare forsætte med at læse det for hende det hun vil? Burde det ikke være på hendes værelse i stedet for i stuen så hun vænner sig til det? Og er det så bare direkte fra badeværelset til hendes værelse?
Jeg må indrømme at jeg også er lidt betænkelig ved at stoppe med at give hende flasken for jeg tænker om det er med til at hun, for det meste, har en god nat og sover igennem.
De første tre måneder af hendes liv sov hun slet ikke i løbet af dagen og siden har der det første halve år også været længere perioder hvor hun ikke ville sove ret meget i løbet af dagen.
Lige for tiden er vi ved at være ovenpå igen efter en rigtig hård periode på 3 måneder med virkelig dårlig nattesøvn, mellemørebetændelse, feber, pencilin og så dræn og derfor overvejer vi at komme i gang nu, men vi orker ikke hvis det vil påvirke hendes nattesøvn.
Vi prøvede i en periode at tilbyde hende godnatgrød, men det ville hun slet ikke have noget af.
Hun spiser fint af aftensmaden og efterfølgende tager hun ca. 100-150ml modermælkserstatning.
Synes du vi skal skære lige så stille ned på flasken? Jeg har også hørt om nogle der blander mere og mere vand i flasken til barnet selv på et tidspunkt vælger flasken fra. Hvad synes du er den bedste løsning?
Glæder mig til at høre dine tanker.
Kærlig hilsen