Svar: Flytte på eget værelse - 2 år, 10 mdr.
9. juni 2012
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt at jeres dreng er med på idéen, så det kan være en god idé at tale med ham om at han skal have sove på sit værelse og se hvordan han reagerer. Det er vigtigt at værelset er hyggeligt og at han er helt tryg ved det.
Det er også vigtigt at han ikke føler at han bliver sendt væk, men stadig oplever at han kan kalde på jer og kan komme ind til jer, hvis han har brug for det.
Nogle gange kan det være en god idé at lade hans seng følge med, fordi han kender sin seng og er helt tryg ved denne. Så det at blive puttet vil være som det plejer, det er kun værelset der er anderledes. Andre gange kan det være en idé at skifte til f.eks. en åben seng, fordi det signalerer at han er så stor at der skal noget nyt til og at det er i den forbindelse I så flytter værelse og han får et "storebror" værelse. Og ikke en køjeseng, men en seng, som han kan være tryg ved :)
Hvis han allerede sover i en åben seng og har fået ny seng, så skal denne naturligt følge med på værelset. Og så er det vigtigt at I søger for at putteritualet er mindst lige så hyggeligt som det plejer at være. Måske skal der indføres et nyt ritual, hvor I sidder på sengekanten, læser godnathistorie eller lignende - måske gør I allerede dette og skal så "bare" overføre ritualet til det nye værelse.
En lille natlampe kan være en idé, fordi børn i jeres drengs alder ofte kan være lidt bange for mørke, ligesom de også kan få mareridt og vågne med gråd om natten. Lidt dæmpet lys hjælper barnet til at orientere sig når det vågner og det vil på den måde være med til at give ham ro. Lad ham også sove med døren åben, hvis han viser behov for det, så I på den måde signalerer, at han kan komme ud til jer, hvis han gerne vil det.
Håber du kan bruge dette lidt videre :) Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske