Svar: Stoppe med at amme i søvn
9. juni 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev :)
I løbet af dagen vil det ofte handle om at han skal have tilbudt mellemmåltider i stedet for brystet, når han bliver puttet og at I stille og roligt der skal indføre et nyt ritual, hvor du f.eks. sætter ham i barnevognen og triller ham en tur. Netop det at han starter med at sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. kan gøre at han "glemmer" brystet og har han så få mad og drikke lige inden, så er sandsynligheden for at han falder i søvn uden brystet stor.
Om aftenen vil det ofte være en god idé at han ammes, men at du afkorter amningen lid. Han skal naturligvis have den mælk han har behov for, men det er vigtigt at du forsøger at trække brystet til dig lige inden han sover helt. Det er vigtigt at han lige når at registrerer, hvor han falder i søvn, ellers vil han naturligt søge din favn og dit bryst natten igennem, fordi han forbinder dette med at sove. Hvis han således vågner og oplever at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.
Om natten vil det være en god idé at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Når natamninger skal trappes ud, så er det i første omgang vigtigt at han er fyldt ekstra godt op aften og sen aften. En godnatgrød som del af putteritualet kan være en god idé og det kan også være en god idé at amme fra begge bryster om aftenen - eller som hos jer, at amme af to omgange, hvorefter han så kan sove videre.
Hvis han så vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig, som han allerede gør :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske