Brev:
Vågner en time efter putning
9. juni 2012
Alder:
10 mdr.
Vågner en time efter putning
Kære Helen
Vores problem består i, at vores dreng på 10 måneder vågner ca. en time efter at han er puttet. Så sparker han dynen af sig, ser sig omkring, begynder at snakke og senere at græde.
Min dreng er født 6 uger for tidligt og stadig ret umoden på nogle områder. Han er ikke begyndt at kravle og triller heller ikke meget. Sidder mest, men vil også gerne stå, når man hjælper ham :-) Hans tryghedsbehov har altid været stort, hvilket jeg altid har prioriteret af opfylde. Han sover derfor i egen seng ved siden af min, uden tremmer imellem.
Når han vågner, forsøger jeg at putte ham igen ved at vende ham på siden med front imod mig, tage ham i hånden og rokke ham blidt. Evt. synge og mumle beroligende. Meget sjældent virker det, men oftest er han lysvågen, og det ender med at en af os forældre tager ham med ned i stuen og gentager putningen, når han virker træt igen, ca. kl. 22. Det skal nævnes, at han oftest sover fint resten af natten, og (med lidt hjælp) godt kan falde i søvn igen, hvis han vågner.
Den daglige rytme er vigtig for at han trives. Hvis han er blevet overstimuleret om dagen, kan han reagere med en voldsom motorisk uro om aftenen. Hans behov for at bruge sig selv og opleve verden er dog blevet meget større, og han kan rumme stadig mere. Han er sund og rask, stor og kraftig og følger sin vækstkurve fint. Han er ikke startet i dagpleje endnu, da han tydeligvis ikke er klar, da han overstimuleres let. Planen er, at han skal starte til september, når han er omkring 14 måneder gammel.
Dagsrytmen ser nogenlunde således ud:
4.30 ammes, sover videre
6.00 vågner, morgenmad (havregrød m. frugtmos, mælk)
8.30-10 ammes, formiddagslur
Frokost (rugbrød m. forskelligt pålæg, rester fra aftensmaden og evt. grød, vand. Han er ikke god til at spise brød, selvom han har 8 tænder, tygger fint og pincetgrebet er ret godt)
14-15.30 ammes, eftermiddagslur
Eftermiddagsmad (bolle med smør, øllebrød, frugt, vand)
17.30 Aftensmad (det samme som os, men med kartoffel-grøntsagsmos til, vand)
19.30 ammes, puttes
20.30 VÅGNER
Han er træt, når vi putter ham ca. 19.30, så han kommer ikke for tidligt i seng. Rykker vi tidspunktet, bliver han overtræt og meget svær at få til at sove.
Jeg vil gerne holde fast i amningen, da det giver ham stor tryghed, gerne indtil han er kommet godt igang med at være i dagpleje. Men jeg tænker også, at en del af problemet netop kan ligge her.. Ofte falder han i søvn ved brystet og forbinder måske stadig søvn med mælk? Jeg er opmærksom på at lægge ham, inden han sover helt, men det er ikke altid at det lykkes, bl.a. fordi storebror også sover i soveværelset og også skal tilgodeses. Samtidig er amning stadig den eneste måde hvorpå jeg kan få ham til at sove, hvis han er ulykkelig.
Kan du ud fra ovenstående komme med et bud på, hvorfor han vågner en time efter putning og give et par konkrete råd?
Mange tak
Med venlig hilsen
Marlene