Svar: Sove på samme værelse - 2 år
8. juni 2012
Alder:
2 år
Kære Helene
Tak for dit brev :)
Mange børn har stor glæde af at sove sammen. De nyder hinandens selskab og det gør dem trygge at sove i samme rum, - de sover bedre på denne måde. Større børn giver ofte også udtryk for at det er mere fair at mor og far sover sammen, når børnene sover sammen ...
Hvorvidt det vil fungerer godt hos jer, må komme an på en prøve. Det vil sandsynligvis være sådan at storesøster vågner de første nætter, fordi hun bliver vækket af lillesøsters gråd og uro, men ofte lærer den ældste at sove videre, når man siger "det er bare lillesøster, jeg er her, sov du bare videre" eller lignende og lillesøsters lyde bliver på den måde genkendelige og trygge for den ældste, som så sover fint videre, uden at blive generet af det. Andre gange, så forstyrrer det for meget og den ældste vil vågne for meget op, blive ked af at blive vækket osv. og så må man lave tingene om ...
Der er således ikke nogen fast løsning på, hvad der vil være bedst, det må komme an på en prøve :)
I forhold til at storesøster først lige nu er begyndt at sove igennem og naturligt har brug for sin nattesøvn, så synes jeg måske hun skulle have lov til at få sin nattesøvn lidt endnu, før I ændrer vaner. Jeg tænker også at lillesøster måske vil have lettere ved at sove igennem om natten, hvis hun stadig kan mærke mor. En løsning kunne derfor være at koble lillesøsters tremmeseng til dobbeltsengen, fjerne tremmerne der vender ind mod dobbeltsengen, så hun lærer at sove i sin egen seng, men stadig kan beroliges med en hånd osv. Og når hun har lært at sove i egen seng og er tryg ved dette, så kan hun flyttes ind og sove sammen med storesøster ...
At sove igennem når man er 7 måneder gammel vil være at sove ca. 6 timer uden at få mælk. Nogle kan sove 5 timer, andre kan sove 7 timer, men det ligger deromkring. Det betyder at hun f.eks. vil skulle have mælk og puttes kl 20, få mælk igen omkring kl 24 hvorefter hun så skal sove uden mælk til næste morgen tidlig kl ca. 06. I kan derfor ikke undgå at skulle give hende mælk imens at storesøster skal sove og må derfor vurdere ud fra, hvad storesøster også er parat til og om hun kan sove uden at det forstyrrer for meget .. :)
Når lillesøster bliver omkring 10 måneder så vil hun sandsynligvis trives med bryst eller flaske to gange i døgnet og disse to mælkemåltider vil f.eks. kunne ligge aften og sen aften (20+24) eller aften og meget tidlig morgen (20+04) og på den måde vil der være større mulighed for flere sammenhængende søvntimer for begge piger, hvis de sover sammen til den tid og begge har måske fået lidt bedre søvnvaner med sig inden da ... bare en tanke .. :)
Håber I kan bruge mine overvejelser videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske