Svar: Sover han for meget? - 2 mdr.
8. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med den lille dreng :)
Det lyder som om at din dreng har en rigtig fin rytme og det er faktisk rigtig flot at du allerede kan begynde at fornemme lidt rytme hos ham. Som jeg læser dit brev, så sover han ofte 3 lure i løbet af dagen, - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen.
Han sover gode lange lure, ofte af 2-4 timers varighed, - formiddagsluren og middagsluren er længere end den 3. lur og det er rigtig fint. Når han sover de lange lure, kommer han alle søvnstadier igennem, hvilket er vigtigt for hans trivsel og udvikling.
Hans nattesøvn er forholdsvis kort, fordi han sover gode lange lure i løbet af dagen og det er helt fint. På mange måder sover han meget som et barn i 3-4 måneders alderen, men at han gør det allerede nu er ikke noget problem :) Han må meget gerne have en rytme, hvor han går sent i seng, som du beskriver.
Hans rytme vil naturligt ændre sig hen af vejen og det skal der være plads til, men lige nu lyder det som om at han sover det han har behov for og trives med den søvn han får og den rytme han så småt er begyndt at have. Dejligt.
Han sover ikke for meget, han lyder til at sove passende :) De fleste børn vil i din drengs alder have brug for at sove 15-16 timers søvn i døgnet. Din dreng sover ofte nattesøvn fra ca kl. 23 til 07, altså 8 timer om natten og sover ofte ca. 3 timers formiddagslur, 3 timers middagslur og 1-2 timer om aftenen, altså i alt 7-8 timer samlet i løbet af dagen. Igen 15-16 timer over døgnet, præcist som han bør :)
Håber ovenstående giver lidt ro med på vejen og læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn", hvori du kan læse om søvnen i de forskellige aldre og de udfordringer I kan støde ind i undervejs og hvordan I kan løse dem, på en tryg og god måde :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske