Brev:
Sover han for meget? - 2 mdr.
8. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Sover han for meget? - 2 mdr.
Hej Helen
Jeg har en søn på 2½ måned. Jeg er indimellem lidt bekymret for om han sover "for meget".
En typisk dag hos os ser nogenlunde således ud: Han vågner mellem 6.00-7-00, og så plejer han at blive ammet og vi står op. Så bliver han skiftet, puslet, badet, og bagefter hygger vi og leger lidt. Efter ca. 2 - 3 timer er han ofte så træt at han falder i søvn på legetæppet, og jeg kan putte ham ud i barnevognen uden at han vågner.
Han plejer at sove i 3-3½ time. Så kommer han op og bliver ammet igen. Her kan han så være vågen en time og falde i søvn igen, og så puttes han i barnevognen igen. Han kan også være vågen i 2 timer, men kan derimellem godt tage en powernap på 10-15 min.
Hans eftermiddagssøvn varer som regel også 3 timer. Så kommer han op og bliver ammet. Hvordan resten af dagen forløber mht. søvn er lidt forskelligt. Nogle gange er han vågen i 3- 4 timer, men som regel tager han en mindre lur i løbet af aftenen. (1-2 timer). Han kan godt være lidt vrøvlet om aftenen...
Vi putter ham i sin seng, når vi går i seng, hvilket som regel er kl. 22-22.30. Her sover han ikke altid med det samme, men ligger så bare og kigger eller snakker med sig selv. Plejer dog ret hurtigt at falde i søvn. I løbet af natten skal han som regel op og ammes to gange. Når han er blevet ammet falder han som regel i søvn, når han puttes i seng igen.
Det skal lige tilføjes at han kun ammes, men gør opmærksom på når han er sulten og tager fint på.
Er denne søvnrytme "normal"?
Med venlig hilsen
Rikke