Svar: Svært ved at sidde stille
3. juni 2012
Alder:
13 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev :)
Jeg er ked af at høre at du har mistet din far sidste år og kondolerer. Det er naturligt altid meget svært at miste en forældre, samtidig med at man selv bliver mor og har et lille barn at tage sig af.
Du har naturligt været mærket af sorg midt i al glæden og selvom du har gjort alt hvad du kune for ikke at vise din datter, at du var ked af det, så har det naturligt påvirket din barselsperiode. Det er derfor helt naturligt at du nu tænker tilbage og overvejer om det kan have nogen betydning for at lillesøster udvikler sig anderledes end storesøster. Det er klart at både arv og miljø spiller ind på hvordan vores børn udvikler sig - men umiddelbart tænker jeg, at årsagen til at lillesøster er så aktiv som hun er, skyldes at hun er en anden pige. Du har fået to forskellige piger, der trods samme forældre, udvikler sig vidt forskelligt og har vidt forskelligt temperament. og tro mig, det findes - jeg har selv to :)
Jeg kan ikke huske om jeg har fortalt dig om Howard Gardner. Han er amerikansk psykolog og har beskrevet en ny måde at se intelligens på og har lavet en teori om en ny måde at lære på.
Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens, der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig. Og måske er jeres lillesøster "kropsligt intelligent". Hun lærer ved at bruge sig selv og sin krop, hun lærer ved at gør ting i bevægelse og er derfor fysisk igang hele tiden ...
Storesøster er derimod måske mere "logisk-matematisk intelligent". Det betyder at hun lærer ved at studere detaljer, hvorfor hun har siddet og vendt og drejet hvert eneste stykke legetøj igen og igen, lært det at kende til bunds og så gået videre til det næste ...
Det ene er ikke bedre end det andet. Det er blot en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. Og det er berigende, når man er forældre og oplever at ens børn kan være så forskellige. Prøv at nyde den forskellighed og de udfordringer det giver :)
Lillesøster må godt være "en pige i bevægelse", hvis hun lærer på denne måde. Du skal naturligvis prøve at hjælpe hende til også at sidde stille, koncentrere sig om at spise osv. så du hjælper hende til at være mere i ro. Men hun må også godt være aktiv :)
I forhold til maden, kan det være en god idé kun at servere 2-3 hapsere af gangen, så hun kan koncentrere sig om disse og ikke overrumples af for mange valg. Det kan være en god idé at hjælpe hende til at holde fokus og koncentration ved ikke at lade hende have alt for mange forstyrrende ting omkring sig. Det kan f.eks. være en rigtig god idé at have legetøjet i store kasser og så kun tage en kasse frem af gangen. Når alt i den kasse er studeret, så puttes det hele tilbage i kassen igen og kassen sættes væk, før en ny tages frem. Ligesom det kan være en god idé at I kun har en bog fremme af gangen, som I så kikker i og ikke flere bøger, der samtidig fanger hendes interesse. Jo mere enkelt, jo mere vil hun kunne fordybe sig i hver enkelt ting.
Håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske