Svar: Min søn har oftere afføring efter han er begyndt på skemad, er det normalt?
10. juli 2003
Alder:
6 mdr.
Hej
Det er helt normalt at din søns afføring ændrer sig i takt med at han nu får mere og anderledes mad end tidligere. Den grøn-brune farve, synes jeg ofte man ser, i sær hvis barnet får banan. Efterhånden som din dreng begynder at få grovere kost, vil du også kunne se gulerodsstykker, majs mv. som er kommet ufordøjet igennem mave-tarm systemet. Det er helt normalt.
Sålænge han ikke har ondt i maven, kan du godt forsøge med et måltid mere, således at han får tre måltider om dagen. Fra 6.mdr.´s alderen må du også gerne give surmælksprodukter af sødmælkstypen, dog stadig i små mængder. Frem til 9 måneders alderen skal hovedparten af den mælk barnet får stadig være modermælk eller modermælkserstatning. Undgå også produkter med et stort indhold af sukker.
Du må gerne give ham frugt af forskellig slags. I begyndelsen kan du koge det og lave mos, men efterhånden som han bliver bedre til at tygge, kan du nøjes med at mose den med en gaffel.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske