Svar: Søvn og behov for amning
13. maj 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :)
Din datters behov for mælk er stort. Det handler både om at sikre hende mælk og de næringsstoffer mælken indeholder, men det handler også om at sikre hende væske nok. Og de fleste børn vil i din datters alder indtage mellem 800-1000 ml mælk i døgnet, ved siden af deres skemad. Det er således helt normalt at amme 6 gange i døgnet og disse amninger vil ofte ligge tidlig morgen, formiddag, inden middagslur, eftermiddag, aften og sen aften.
Stille og roligt skal din datter igang med lidt mellemmåltider og i takt med at hendes indtag af mad øges, så vil antallet af amninger nedsættes. Samtidig bliver hun også bedre og bedre til at drikke af en kop og en del af hendes væskeindtag vil således også blive stillet den vej igennem :) Det betyder at hun i 7 måneders alderen sandsynligvis vil trives med 4 amninger i døgnet, der ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det vil sige at amningerne formiddag og eftermiddag erstattes af mellemmåltid og vand af kop ...
Du spørger om din datter søger brystet fordi hun er sulten - det er ikke sikkert, det kan også være fordi hun er tørstig. Din mælk er sådan sammensat at den første del af mælken er vandholdig og derfor slukker tørsten og det betyder at hvis hun drikker kortvarigt hos dig, så får hun den vandholdige mælk og dermed en tørstslukker :) I perioder hvor det er meget varmt, eller hvor hun er syg eller måske tumler ekstra meget rundt og bruger sig selv motorisk, sveder osv. så vil hun naturligt godt kunne søge brystet ekstra, fordi hendes væskebehov så er større :)
Jeg vil lige sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til et barn på 6 måneder:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes evt. til powernap og nogle dage kan den måske springes over
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes (eller flaske som du er begyndt at forsøge med) og begynder at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Håber ovenstående giver lidt idé om din datters behov både nu og også i tiden frem:)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske