Svar: Træt 3 årig
12. maj 2012
Alder:
3 år
Hej med dig
Jeg er helt enig med dig i at det er for tidligt at starte dagen allerede kl 04.30 .. også selvom man er en lille lærke, der starter dagen tidligt :)
Der er naturligvis en sammenhæng mellem at hun ofte kommer meget tidligt i seng og naturligt derfor også vågner tidligt. Det er begrænset, hvor mange timers nattesøvn hun kan tage. Derfor vil det være rigtig godt, hvis I kunne forsøge at arbejde lidt på at puttetidspunktet om aftenen ikke ligger allerede kl 18, men måske først kl 19-19.30 ...
Det kan være en god idé at flytte hendes puttetidspunkt med 15 minutter af gangen, for at det ikke skal være for voldsomt for hende. Så i stedet for at blive puttet kl 18, så puttes hun 18.15, efter 1-2 dage puttes hun 18.30, så 18.45 osv. indtil I rammer et tidspunkt som I tænker vil passe godt fremover.
Det kan her være en rigtig god idé at indføre et godnatbad om aftenen. Det at komme i bad frisker ofte umiddelbart lige efter badet, men ca. 1 time efter hun har været i bad, vil kroppen reagerer ved at slappe af og hun vil så være parat til at sove og blive puttet. På den måde kan I være heldige at flytte lidt mere på hendes putterutiner om aftenen, så hun på sigt sover lidt længere om morgenen. I kan ikke ændre hendes rytme over dage, det kan godt tage 3 uger, hvor I skal arbejde på en fast ny rytme hver dag uanset hverdag og weekend.
Det vil også være en rigtig god idé at indføre en godnatgrød eller lignende som del af putteritualet inden hun skal sove, så hun f.eks. får aftensmad kl 17-17.30, kommer i bad derefter, tilbydes godnatgrød kl 19 og sover derefter ... Det at få et ekstra måltid at sove på kan gøre at hun ikke vågner fordi hun er sulten. Som det er lige nu, så er det helt naturligt at hun vågner tidligt, for det er mange timer siden hun sidst fik mad og noget at drikke ...
Og på samme måde kan det derfor også være en god idé at stille en tallerken med lidt frugt, kiks, knækbrød eller lignende (noget som kan holde sig) og et glas vand ved siden af hendes seng. Når hun så vågner tidlig morgen, så kan hun tage lidt at spise og drikke i sengen (uden at forstyrre jer) og derefter vil hun måske lægge sig til at sove eller bare forsøge at slappe lidt af i sengen ...
Det kan også være en god idé at købe et mørklægningsgardin til hendes værelse. De fåes ofte i Ikea eller Jysk til få penge og det kan være med til at holde morgensolens stråler ude. Hvis det bliver lidt senere lyst om morgenen, hvor hun sover, kan du også være heldig at hun måske kan sove bare 20-30 minutter længere ...
Det er rigtig fint at I giver hende hviletid, når der er mulighed for det. Både om eftermiddagen, når hun kommer hjem og er træt efter en lang dag, men også gerne midt på dagen i weekenden. Hvis hun så en dag er meget træt og egentlig har brug for sin lur, så kan hun falde i søvn, men de fleste dage vil hun sandsynligvis ikke sove og det er okay. Bare muligheden er der, så er det fint :)
Jeg håber at ovenstående giver lidt idéer til hvordan I kan hjælpe hende lidt videre.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske