Brev:
Træt 3 årig
12. maj 2012
Alder:
3 år
Træt 3 årig
Kære Helen,
Her er jeg igen med et par spørgsmål. :)
Vores dejlige datter er nu blevet 3 år, og er startet i børnehave for en måned siden. Det virker som om det går fint, og de siger, de er imponerede over, hvor godt hun er faldet til. Men hun er en pige, der oplever alting meget intenst og suger alting til sig. Så hun er helt flad, når hun kommer hjem! Vi giver hende så korte dage som muligt, og har holdt en del løse fridage, men vil jo også gerne lade hende være deroppe på de dage og tidsrum, hvor de laver forskellige aktiviteter, som hun er glad for, skovtur, legeplads osv. Men det med søvnen.... Hvis du kan huske mig, kan du sikkert også huske, at vi er blevet betroet en lille lærke. ;)
Hun droppede middagsluren kort før hun startede i børnehave. Vi fortsatte længe med at tilbyde hende den, indtil vi var sikre på, at hun vitterlig ikke tog imod den mere. Jeg er ikke i tvivl om, at hun stadig ville have godt af den, men man kan jo ikke tvinge dem... I børnehaven har det slet ikke været aktuelt for dem at lægge hende, fordi hun har haft alt for travlt. Ofte har vi gjort det, når vi kom hjem, at vi har lagt os på madrassen i stuen sammen og set noget roligt tv, så hun lige har kunnet geare lidt ned og få lidt mortid. :) Så klarer hun det som regel indtil sengetid, selvom hun jo er træt. Hun har desværre aldrig været en, der bare faldt i søvn, når hun var træt på sofaen, eller kunnet lægge sig op i sengen og falde i søvn. Indtil middagsluren røg, var det kun barnevognen, der galt, og altid efter en gåtur. :)
Men hun vågner stadig lige så tidligt som hun altid har gjort, og uden middagslur bliver det jo ikke til mange timers søvn i døgnet. Jeg er ikke i tvivl om, at søvnbehovet ikke er så stort, men hun virker ikke som om hun får hvad hun har brug for i øjeblikket. Imorges vågnede hun 4.30, og de andre dage er den som regel ca. 5. På det tidspunkt vil hun op, og det med at putte i fars og mors seng har hun aldrig gidet. Nej, hun vil op og have morgenmad, siger hun, men når maden kommer på bordet gider hun den ikke - det virker næsten som om hun er for træt til at spise, og hun er ret pylret og irritabel.
Fordi hun har været så træt, når hun kom hjem, har vi nogle dage været nødt til at lægge hende i seng allerede 18.15, hvor hun så falder i søvn i løbet af minutter. Hvis hun fx. har fået skiftet ble ved 17-tiden har hun enkelte dage også sagt, at hun gerne vil i seng. Man kan sige, at når hun kommer så tidligt i seng, er der ikke noget at sige til, at hun også vågner tidligt, men i de perioder hun er blevet lagt senere, er hun jo alligevel vågnet tidligt. Derfor nænner vi jo ikke andet end at lægge hende i seng, når hun er træt, og når hun ligefrem beder om det! Men vi ville jo gerne lave lidt om på rytmen, både så der kommer lidt mere aften, og så hun sover lidt længere og ikke får så "lang" end dag. Jeg mener, når dagens aktiviteter starter i børnehaven, har hun jo allerede været oppe i 4 timer! Jeg forventer ikke at hun sover længe, men jeg synes jo, at kl. 4.30 er ikke at vågne tidligt, det er jo nærmest stadig nat! Og hun er jo tydeligvis ikke frisk.
Det der gør det ekstra surt er, at det ofte står på hele dagen, i hvert fald, når er hjemme, at hun er så træt og ked af det. Normalt er hun meget nem og harmonisk, og jeg synes i det hele taget vi har meget få "problemer" (i mangel af bedre ord) med hende. Alderen spiller selvfølgelig også ind, men der er bare en verden til forskel, fra når hun er træt, og når hun ikke er, hvilket gør det ekstra synd for hende, for hun har det jo helt sikkert heller ikke godt med alle konflikterne, selvom jeg synes jeg bruger meget energi på at løse dem på den bedste måde, fordi jeg jo godt ved, at trætheden også spiller ind.
Set i bakspejlet skulle vi nok have genindført middagsluren, da hun startede i børnehave, men hun havde jo selv droppet den forinden, og vil jo hellere lege, vurderede vi. Men det er selvfølgelig noget helt andet at starte i børnehave end at være i vuggestue, kan jeg godt se nu. Vi havde måske også håbet hun ville begynde at sove lidt længere om morgenen, men det har hun jo ikke, næsten tværtimod.
Jeg er meget i vildrede! Er der overhovedet noget at gøre for at hjælpe hende, eller bliver vi nødt til at vente til hun på et tidspunkt selv regulerer søvnen?
Med venlig hilsen